"De markt voor grote vipvliegtuigen is niet groot, maar groeit snel." Dat schrijft de Volkskrant vandaag in een reportage die gelardeerd is met foto's die uit een luxe woonblad lijken te komen.

In de afgelopen twintig jaar verkocht Boeing al meer dan 230 grote toestellen - inclusief de heel grote 747 - die zijn ingericht om rijke mensen door de lucht te vervoeren alsof ze in een kasteel of zeer luxe villa verblijven. Recent werd de Boeing de 777X, een voor kasteelvermomming uitgevoerde variant van de 777 voor de burgerluchtvaart, geïntroduceerd op een beurs in Dubai. Logisch, want volgens eigen zeggen van Boeing is "het Midden-Oosten traditioneel goed voor 52 procent van de orders voor grote Boeing Business Jets (BBJ's)."

Zo'n vliegend kasteel is wat duurder dan een echt kasteel en daarom waarschijnlijk exclusiever. Het vliegtuig-casco van de 777 kost $370 miljoen; voor het interieur als 777X moet daar nog eens rond de $100 miljoen bij worden gerekend.

Hoewel huren een beetje shabby blijft als je wilt laten zien dat je echt geld hebt, kan het natuurlijk wel. Een enkeltje per gehuurd luchtkasteel van Los Angeles naar Tokio kost bijvoorbeeld zo'n $300.000 per omgebouwde 747. Met z'n tweetjes en nog wat personeel veroorzaakt het apparaat weinig minder CO2-uitstoot dan een 747-400 van KLM met 408 passagiers aan boord.

Vliegen en varen zijn buiten de Klimaatakkoorden van Parijs gehouden. Zolang de rijkdom cumuleert in de handen van de superrijken, blijft vliegen in verplaatsvilla's dan ook een veilige en onbezorgd duurzame luxe. Gelukkig kunnen maar weinigen de toestellen betalen, zodat jaloezie vanwege de ongehoorde uitstoot per persoon ongepast is.
Dit artikel afdrukken