Vorige maand maakten de Verenigde Naties ook bekend dat de CO2-concentratie in 2017 een recordhoogte heeft bereikt. De stijgingen worden veroorzaakt door de forse groei van de Chinese en Indiase economie en de aantrekkende economieën in tal van andere landen. Om de groei te faciliteren, worden in het grote China kolencentrales intensiever gebruikt. De Amerikanen sloten kolencentrales en gingen meer gas (een minder klimaatverstorende) fossiele brandstof gebruiken. Koude winters zorgden echter voor een hogere behoefte aan energie. De EU verbruikt meer olie omdat de automobiliteit en het vrachtvervoer toenemen. De totale uitstoot bleef in de EU echter binnen eerdere de grenzen van het verbruik in het recente jaren.
Op de VN-klimaattop COP24 in Katowice bespreken deelnemers uit ruim 190 landen tot en met 14 december aanstaande hoe zij het Akkoord in Parijs kunnen nakomen en controleren. Het wachten is op een betrouwbare, nauwkeurige methode om de wereldwijde uitstoot of de hoeveelheid per land te meten. Op Foodlog maakte Fred Pearce duidelijk dat meten en controleren niet eenvoudig is.
8,3% meer passagiers via Nederlandse vliegvelden
Daar komt nog eens bij dat vliegen en varen buiten het Parijse klimaatakkoord vallen.
Vliegen (op dit moment 2% van de wereldwijde uitstoot) zal in de komende decennia vermoedelijk zeer ruim verdubbelen tot 5%; de Europese Commissie citeert officiële bronnen die een verdrie- tot verzevenvoudiging voorzien van de uitstoot vanuit de luchtvaart. Datzelfde geldt voor de scheepvaart. In 2050 zal de scheepvaart vermoedelijk zo'n 14% van de wereldwijde uitstoot voor zijn rekeningen nemen, terwijl de luchtvaart op 5% zal uitkomen. Dat betekent dat een vijfde tot mogelijk zelfs een ruime kwart van de uitstoot niet gedekt wordt door 'Parijs' en gewoon doorgroeit volgens het marktprincipe van consumptieve groei. Dit voorjaar meldde het CBS voor Nederland een groei van aantal luchtvaartpassagiers van 8,3% voor het eerste kwartaal van dit jaar.
Lichtpuntje
Een lichtpuntje: Maersk, een van 's werelds grootste reders, kondigde ter gelegenheid van COP24 aan dat het zijn uitstoot drastisch vrijwillig gaat inperken. Inderdaad vrijwillig en het zegt dus niets over de rederij als geheel. Niettemin reageren kenners van de scheepvaart positief. Het besluit van Maersk zou een signaal zijn voor de hele industrie en, denkt een Amerikaanse hoogleraar scheepvaartbeleid op Pacific Standard, gaan zorgen voor nieuwe, zuinig technologie. "Zulke geluiden hebben we in 2009 ook uit de luchtvaart gehoord", zegt een andere beleidskenner in hetzelfde blad, "maar sindsdien is er niets meer van vernomen."
Symbool
De NRC bericht vanmiddag dat het Nederlandse kabinet een 'symbolische' vliegtaks van €7 per vlucht gaat invoeren. Nederland maakt daarbij zijn burgers en bedrijven duidelijk dat ook de luchtvaart niet buiten schot blijft; iedereen moet meebetalen aan een beter klimaat. Milieubureau CE-Delft berekende echter dat de taks geen verschil maakt bij het afremmen van de CO2-uitstoot omdat de belasting daar te laag voor is. Een Europese vliegtaks is bovendien voorlopig kansloos volgens de krant. De Nederlandse vliegtaks is dan ook vooral een gunstige maatregel voor de schatkist; voor het klimaat zal de €7-toeslag geen verschil maken.
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Om te snappen waar we heen kunnen gaan, hier het artikel besproken in 'Wisconsin'.
#34, Harry. Ik probeer mij te focussen op wat er aan gaat komen.
Het zal inderdaad een probleem worden, in dat veranderende klimaat, om voldoende voeding te produceren. De World3-projectie van de Club van Roma laat vanaf zo 2025 dalende curves zien van populatie, voedselproductie, industriele productie, en draagkracht aarde. Vervuiling stijgt.
Ik wens natuurlijk een betere wereld, zonder die klimatologische dreiging, maar dat is niet zoals het gaat. Een voorbeeld. Als we willen dat we niet zomaar 'ausradiert' worden, waarom worden die kinderen in Jemen dan niet geholpen?
Verder, die onderzoeken naar Mars of de maan.....het zou best eens kunnen dat we elementen van die onderzoeken, zienswijzen, nodig zullen hebben, om uit te pluizen hoe we het straks op een verpeste aarde gaan uitzingen.
En, tenslotte, hier gaat het over de CO2 en zijn effecten. Andere crises, door alle exponentielen, zijn ook hard op weg, neem maar het nutrientenprobleem, energie-tekorten (het IEA waarschuwt al voor olie-tekorten), grondstoffentekorten.
@ 33: het enige probleem, wat we nu hebben is het voeden van 7+ MILJARD mensen. De (wilde) dierenpopulatie hebben we al fors weten te reduceren, de gefokte (voedselreserve) behandelen we erger als vuil.
De grote vraag is dus: WAAR HALEN WE t.z.t. VOLDOENDE ETEN VANDAAN voor die 7 MILJARD mensen ?
Vroeger... waren die paar duizend tweebeners … een sub-randverschijnsel in een verwaarloosbare nice-groep...
Of wenst u als tertiair randverschijnsel te accepteren, dat 7 miljard 2-beners simpelweg "ausradiert werden" en opgevolgd door een andere soort ?
Overigens is mijn mening, dat we al te laat zijn, en de natuur zelf zorgt dat tussen 50 en 100 jaar de menselijke bevolking van ? miljard gereduceerd wordt tot enkele miljoenen. Leuk om aan uw kleinkinderen te vertellen !
Te laat waarvoor, Theo? In zijn 'welcome to the Eocene' legt Holthaus uit, dat we recht op het klimaat van het Eocene afgaan: "Our current rate of warming will quickly lead us back to a climate that predates the evolution of modern humans, according to a new study in the Proceedings of the National Academy of Sciences. That kind of rapid change has no direct comparison in all of Earth’s multi-billion year history."
En "By 2030, under a business-as-usual scenario, Pliocene-like conditions become the closest match for most land areas, according to the study. Under a moderate climate action scenario, like the lax pledges of the Paris Agreement, that could be extended out to 2040."
Er staat 'pliocene', dat is een tussenstation, maar"“This is coming up pretty fast,” Williams says." Williams is onderzoeker. Voor het plioceenklimaat zijn nog resten van aanpassing in het huidige leven, genetisch gezien, maar het klimaat zal al sterk afwijken van het huidige.
Wat nog verontrustender is, (het enge hierin ) als het klimaat verder doorschiet naar een Eoceen-klimaat, wat heerste zo'n 56 miljoen jaar geleden:"An even more worrying period in Earth history was the Eocene, about 56 million years ago. The warmest part of this period — the Paleocene-Eocene Thermal Maximum — lasted around 200,000 years and was one of the warmest times in Earth history. The 8 degrees C-warmed world triggered a deep-sea mass extinction event and rainstorms so intense they scoured away the land surface at a continent scale. Humans are currently releasing carbon into the atmosphere at approximately 50 times the rate of the volcanic eruptions that led to the Eocene warm period."
Plioceen of Eoceen, daarvoor is het nog niet te laat. Zet dan daarbij nog het interview van collapsoloog Pablo Servigne , die stelt dat onze samenlevingen veel sneller kunnen degraderen dan oudere, en je wordt er warm van.
Als alle bestuurders, milieu- en lobbyclubs nou werkelijk zo met de CO2 uitstoot begaan zouden zijn als ze beweren zijn er een paar simpele maatregelen om te beginnen. Die niets of nauwelijks de burgers iets kosten. Met goede sier maken met €7 extra op een vliegkaartje draag je niets bij.
Met een snelle invoering van een duurzame Europese maximum snelheid van 100 km/u wel. Met begrenzer op alle motorvoertuigen want burgers zijn hardleers. Scheelt ook onnoemelijk veel fijnstof door bandenslijtage. Goedkoper rijden dus. Bij 120 km/u slijten banden het dubbele van 100 km/u bij 130 het driedubbele. Zolang er nog motorvoertuigen verkocht worden alle benzine slurpende modellen eruit gooien ten faveure van de kleinere economische modellen.
Verbod op geopende winkeldeuren als de kachels branden of de airco aan staat kan ook met één pennenstreek worden ingevoerd. Nooit heb ik zoiets voor de hand liggends door de Samsoms, Nijpelsen of Klavers horen noemen. Alleen maar de geneugten van warmtepompen, zonnecollectoren etc. met bijpassende hypotheken bezingen. Omdat daar wel aan verdiend kan worden.
Niet verder vertellen: dat klimaat is helemaal niet meer te redden. We zijn 60 jaar te laat.
#29 #28 Niet zomaar goede doelen maar doelen waar mee je CO2 bespaart, neem een solar cooker waardoor je geen hout hoeft te verstoken om te koken, waarmee je bijv. mensen in ontwikkelingslanden helpt om ook wat aan hun CO2-uitstoot te doen. Waka-waka's vervangen dan een gevaarlijke kerosinelamp en daarnaast heb je als bijvangst dat kinderen zich daar beter kunnen ontwikkelen, 's avonds kunnen lezen, studeren en hoe meer opleiding hoe meer kans is dat daar ook de demografische bom, die Afrika heet, ontmanteld wordt. Zonnepanelen voor een school etc.
7 euro is natuurlijk flauwe kul, maar maak van de aflaat een bewuste keuze of als het vliegen niet beteugeld kan worden een vliegverbod of een beperking.