De Nationale Week Zonder Vlees keert terug. Van 11 tot en met 17 maart wordt het ons in de supermarkt, (bedrijfs)restaurants en zelfs langs de snelweg makkelijk gemaakt vlees te laten staan. Net als vorig jaar organiseert Isabel Boerdam, bekend van het boek en blog De Hippe Vegetariër, de Nationale Week Zonder Vlees.

'Maatschappelijke betrokkenheid'
Aan de eerste Week deden 32.000 geregistreerde deelnemers mee. Hun week zonder vlees zou 380 miljoen liter water bespaard hebben, 388 ton CO2-uitstoot en 31.000 kippenlevens. Nederland at die week weliswaar meer vleesvervangers, maar over de impact van de besparingen ontstond discussie.

Toch heeft de campagne van vorig jaar volgens Boerdam een gedragsverandering teweeg gebracht. Uit een enquête die in september is gehouden onder de deelnemers bleek dat 47% na 6 maanden nog steeds structureel minder vlees at dan daarvoor.

Dit jaar telt de campagne 69 officiële partners. Van de oorspronkelijke 53 bedrijven en instanties doet 85% ook dit jaar weer mee, met name foodproducenten "met vegetarische productinnovaties en groentehandelaren", meldt het persbericht. Daarnaast sloten zich 16 nieuwe partners aan, waaronder een aantal bijzondere partijen. Dat zijn bijvoorbeeld de Green Protein Alliance (founding partner), Triodos Bank, Provincie Overijssel, Deli by Shell, De Bijenkorf en HelloFresh. Die partners promoten van 11 tot 17 maart Nederland de voordelen van minder vlees eten en laten zien hoe makkelijk je kunt minderen.

'Groene maandag'
In Frankrijk blijft het niet bij één vegetariër die haar landgenoten aanspoort tot minder vlees eten. Maar liefst 500 bekende Fransen richtten zich begin deze maand tot hun compatriotes om in 2019 één dag in de week geen vlees of vis te eten. 'Lundi vert' ('groene maandag') noemen ze dat. NGO's als Greenpeace, Wereldnatuurfonds, L214, Bloom en Sea Shepherd steunen de campagne; ze hopen op 500.000 deelnemers.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Meedoen betekent in het Franse geval een serieus commitment.

Om te beginnen moet je een vragenlijst met tientallen vragen invullen. Niet alleen je houding ten aanzien van vleesconsumptie komt aan bod, ook je gezondheid, zelfvertrouwen in de keuken en persoonlijkheid. Alleen al het invullen van de lijst doordringt je van een ongemerkt opkruipend schuldgevoel bij de gedachte aan het eten van vlees; minder is goed voor planeet, gezondheid en dieren, weet je daarna voorgoed.

Deelnemers krijgen wekelijks, op dinsdag, de simpele vraag voorgelegd of ze de dag ervoor vlees of vis gegeten hebben.

Is dat niet gelukt, niet getreurd en niet op je vingers getikt. Je krijgt meteen tips hoe je vlees of vis kunt minderen, of waar je in de buurt vleesloos buiten de deur kunt eten. Ik schreef me in en ben erg benieuwd waar Lundi Vert me op gaat attenderen. In vleesminnend Frankrijk zijn vegavlees-schappen in supermarkten en vleesloze restaurants nog altijd zeldzaam. Wel liep de vleesconsumptie de afgelopen jaren sneller terug dan bij ons; bij ons zeggen mensen dat ze vleesminderen, maar blijkt dat niet uit de consumptiecijfers. In België daalde de vleesconsumptie de afgelopen jaren significant: tussen 2012 en 2016 met ruim 16%.

Dit artikel afdrukken