Jora Steennis
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dat vegetarisch eten ook tijdens de feestdagen in opkomst is, merkte Albert Heijn bijvoorbeeld aan de bezoekers op de website. Er was dit jaar sprake van een grotere vraag naar vleesvervangers en gerechten met groenten, schrijft BNR. Van de top-10 meest gelezen recepten is het merendeel vegetarisch. Ook Jumbo en Plus zien een dergelijke trend en in de Belgische media bleef 'het feestmaal zonder dieren' evenmin onopgemerkt.

Veganisme voor beginners
Wie overweegt het vlees helemaal af te zweren en veganist te worden, moet met nog wel wat meer rekening houden dan het vervangen van vlees en zuivel door groentengerechten en vleesvervangers, schrijft de Independent. De 'definitie' die de Britse Vegan Society in 1944 vastlegde maakt van veganisme een levensstijl die op alle mogelijke manieren dierenleed en exploitatie van dieren wil voorkomen:

Een filosofie en een levenswijze die tot doel heeft alle vormen van uitbuiting en wreedheid van dieren voor voedsel, kleding of andere doeleinden zoveel mogelijk en uitvoerbaar uit te sluiten, en daarmee de ontwikkeling en het gebruik van diervrije alternatieven ten behoeve van mens, dier en milieu te bevorderen. In voedingsleer verwijst het naar de praktijk om af te zien van alle producten die geheel of gedeeltelijk van dieren afkomstig zijn.

Honing, bier, wijn, brood, snoep
Dat betekent dat een veganist zich bij veel alledaagse producten moet afvragen of het wel veganistische producten zijn. Honing? Niet dus: de bijen worden gehouden en zelfs vermeerderd voor hun productie. Bier of wijn? Vaak geklaard met dierlijke producten als vislijm, caseïne of eiwit. Brood? Daar zou zomaar de broodverbeteraar L-cysteïne in kunnen zitten, gemaakt van eendenveren of varkenshaar. Snoep, zoals winegums? Als er gelatine in zit, zul je die als rechtgeaarde veganist ook moeten laten staan. Een bijkomend probleem is dat fabrikanten dierlijke ingrediënten toe kunnen voegen aan levensmiddelen voor de verbetering van smaak of structuur, zonder dat ze verplicht zijn dat op het etiket te vermelden. Reden voor voedselwaakhond foodwatch in 2014 een emailactie te starten die bijna 14.000 handtekeningen verzamelde. Maar nog altijd kun je als veganist niet op het etiket vertrouwen. Gelukkig is er het internet. Daar is op alle veganistische vragen wel een antwoord te vinden. Bijvoorbeeld op de site van dierenwelzijnsorganisatie PETA, die zelfs een lijst met 'per-ongeluk-veganistische-producten' bijhoudt. Met - gelukkig voor de snoeperds onder ons - Oreo-koekjes en de meeste pure chocolades.

Leefstijl
Maar de beginnende veganist moet met nog meer rekening houden dan met wat hij of zij eet. Plastic zakken, kleurstoffen, cosmetica bevatten in veel gevallen hulpstoffen van dierlijke herkomst. Als veganist zul je bewust op zoek moeten naar niet-leren schoenen, maar ook naar niet-zijden dassen. Want een echte veganist draagt bijvoorbeeld ook geen zijde of wol. Hij neemt wel supplementen, om tekorten aan ijzer, B12 (gemaakt door bacteriën, oppassen met gelatine, maar er zijn gelatinevrije capsules) en calcium voor te zijn.
Dit artikel afdrukken