Bobby calves zijn pasgeboren stiertjes. In Australië worden er zo'n 400.000 per jaar geboren. Wettelijk moeten ze minimaal 5 dagen op de boerderij blijven.

Nu de rundvleesprijzen hoog zijn en de melkprijzen onder druk staan, ontstaat spanning tussen melkvee- en vleesveehouders. Omdat de markt zich anders gedraagt dan vooral de melkkoeienboeren gewend zijn, vliegen ze elkaar in de haren. De melkveehouders zien geen toegevoegde waarde in de stierkalfjes. Na de verplichte 5 dagen gaan de stiertjes meteen naar de slacht, als "ongewenste mannelijke bijproducten van de melkproductie". Ze nog langer eten geven, kost alleen maar geld, zeggen de boeren die al zorgen genoeg hebben om hun bedrijven financieel draaiend te houden. De vleeshandel suggereert de prijzen van melk op te krikken door kalveren de melk te laten drinken die per slot van rekening voor de jonge dieren bedoeld is.

Na de verplichte 5 dagen gaan de stiertjes meteen naar de slacht, als ongewenste mannelijke bijproducten van de melkproductie
De vleeshandel en verwerkende industrie denken dat er belangstelling is voor kalfsvlees van oudere dieren; ze zien er een markt in omdat de prijzen van rundvlees hoog zijn. De Victorian Farmers Federation Livestock Group stelt daarom voor stierkalveren minimaal 3 maanden op de boerderij te laten of tot ze een minimum gewicht hebben bereikt.

Het dilemma spitst zich toe op de vraag wie het risico moet nemen om de nieuwe markt te ontwikkelen. Met andere woorden: wie investeert de tijd en het geld om de bobby calves te verwaarden tot kalfsvlees zoals we dat in Europa gewend zijn door het commerciële inzicht van bijvoorbeeld de Nederlandse kalvermesters Denkavit en de VanDrie Group? Op ons continent verzorgen die bedrijven al decennia het belangrijkste deel van de kalvermesterij waarover de Australische vleeshandel nu ook begint na te denken. Dat doen ze door de dieren van speciaal voer in plaats van zomaar de melk van hun moeders te voorzien.

In Australië is de grootste kou tussen de melk- en vleesveehouders weer uit de lucht, schrijft de WeeklyTimes. "We proberen allemaal de bottom line voor de boeren te verbeteren", zegt een woordvoerder. Of er een Australische variant van de VanDrie Group gaat ontstaan is nog onduidelijk.
Dit artikel afdrukken