Buisman in je koffie is over. Daarom heeft het bedrijf een nieuwe toepassing bedacht: Buisman voor je vlees!
Koninklijke Buisman uit Zwartsluis timmert de laatste jaren hard aan de weg met op karamel en gebrande suiker gebaseerde concepten voor product- en procesverbeteringen. Samen met Jasca Food Technology uit Ootmarsum heeft Buisman nu een methode ontwikkeld waarmee (on)gegaarde vleesproducten een egale braadkleur kunnen krijgen. Jasca heeft een systeem voor het vernevelen ontworpen en Buisman heeft een speciale spraykaramel ontwikkeld met goede verwerkings- en hechtingseigenschappen. Met traditionele vernevelingsystemen en het gebruik van standaardproducten is het niet eenvoudig om een constante verneveling te realiseren, zegt Elsbeth Van Helden, verantwoordelijk voor industrial sales bij Koninklijke Buisman. De karamel verspreidt zich niet evenredig op het productoppervlak en de sparyinstallatie verstopt snel.
De productontwikkelaars bij Buisman zijn er echter in geslaagd om met behulp van een tweede filtratiestap specifieke spraykaramels te maken die efficiënt en egaal over producten verneveld kunnen worden en goed hechten. De viscositeit van de spraykaramel heeft een dusdanige 'bandbreedte' dat deze met een druk van 2,5 tot 4 bar via de nozzle op producten verneveld kan worden.
Universeel toepasbaar
Door te variëren met de instelling van de flowmeter kan voor elke applicatie de gewenste hoeveelheid nevel uit de nozzle komen. Op blank vlees, zoals gevogelte, kan een lichte laag met spraykaramel worden aangebracht. Spareribs kunnen worden voorzien van een mooie donkere laag. Het unieke van de innovatie is dat deze de mogelijkheid biedt om te spelen met verschillende smaak- en kleurstoffen, verduidelijkt Van Helden
Jasca heeft een handunit van het vernevelingsysteem met een 10 liter-ketel ontworpen, waarmee ook kleine fabrikanten van (on)gegaarde vleesproducten minstens 10 uur lang spraykaramel met dezelfde consistentie kunnen vernevelen. Jasca biedt ook voor grote fabrikanten vernevelingsystemen, die efficiënt te integreren zijn in een continu productieproces.
bron: Meat&Co
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Een mooie toepassing is wanneer de fabrikanten hun producten gaan ontsuikeren. Dan kun je aan tafel een mooi caramelfilmpje op je hamburger spuiten. Binnekort in restaurants naast het stelletje met peper, zout, tandenstokers en Maggi.
In feite de kern van de oer-Buisman: daarmee werden verloren suikers bij het koffiebranden gecompenseerd.
Buisman wordt synoniem voor gezond voedsel? Tsja, dat is nog eens sterk koffiedik kijken Dick. I'll keep my fingers crossed!
De fabriek failliet laten gaan? Natuurlijk niet. Je moet je aanpassen aan de tijd. Nobel begon in buskruit. Nu doen ze in Nobelprijzen voor de Vrede.
Old story
Gewoon wat Buisman aanmengen met water en in de planten spuit...
lekker sproeien over de gebraden gehakt, fricando enz enz
Jacobus, dat is toch de kern van al de ontwikkelingen. Borsten zijn wel groot, rimpels zijn niet nodig en appels moeten wel rond! De botox onder het vlees zullen we maar denken!
Maar even serieus, ik denk niet dat suiker de insteek is. Het is gewoon het her-positioneren van het product buisman. Die verliezen markt en dus ..... zoeken ze naar nieuwe mogelijkheden. Dat dit uit sterk gekarameliseerde suiker bestaat is een bijkomstigheid. Het zal niet het uitgangspunt geweest zijn.
Eigenlijk zeg je: laat die fabriek failliet gaan in deze tijd is er geen behoefte meer aan dit soort producten. De tijd heeft ze ingehaald.