Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK PanelServices. GfK trok de kaasaankopen van 5.000 Belgische gezinnen na. Slechts 0,4% van de Belgische gezinnen koopt nooit kaas. De rest koopt ongeveer 12 kilo per persoon en besteedt daar gemiddeld 114 euro voor. Ruim de helft van alle verkochte kaas is harde kaas. Kaas van Belgische bodem maakt slechts 16,9% van alle kaasaankopen uit.

Walen houden van zachte kaas, Vlamingen van (half)harde
Walen blijken grotere kaaseters dan Vlamingen; ze bleken tevens een andere smaak te hebben. Walen leggen meer zachte kaas en schapen- en geitenkaas op hun kaasplankjes. Vlamingen geven de voorkeur aan harde korstkazen en halfharde kazen van eigen bodem. Dat verklaart meteen hoe het komt dat Vlamingen meer Belgische kaas eten. Van de zachte kazen heeft namelijk slechts 5% een Belgische herkomst, in het segment van de halfharde kazen is dat bijna 60%.

Belgische kaas koop je bij de speciaalzaak
Gemiddeld kopen Belgen ongeveer 1 keer per week kaas (47 keer per jaar). De meeste kaasaankopen doen ze in de supermarktmarkt. Voor de kaas van eigen bodem weten de Belgen de weg te vinden naar de buurtsupermarkt of speciaalzaak. In de discountsupers zijn de Belgische kazen ondervertegenwoordigd, schrijft Vilt.

Alle reden dus voor de kersvers geherpositioneerde Belgische 'versdiscounter voor gezinnen' Lidl om Belgische kazen meer ruimte te bieden.

Fotocredits: Belgische kazen, Lekkervanbijons.be, via Facebook
Dit artikel afdrukken