De luchtvervuiling in Vlaamse steden daalt wel, maar te langzaam. Niet alleen het stadsverkeer is de oorzaak, ook houtkachels dragen hun steentje bij.
"Luchtvervuiling: Een probleem van dezelfde omvang als obesitas" kopt De Morgen boven een stuk over de Europese grenswaarden van stikstofdioxide (NO2) en de luchtkwaliteit in de steden Antwerpen en Gent. Die verbetert maar langzaam. Bewoners maken zich zorgen over de gevolgen van het drukke (bus)verkeer voor hun gezondheid.
In een ander artikel in de krant becijfert de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) dat de luchtkwaliteit in Vlaanderen weliswaar verbetert, maar “dat elk jaar duizenden Vlamingen vroegtijdig overlijden door fijnstof en andere schadelijke deeltjes.” Luchtvervuiling vergroot het risico op hart- en vaatziekte, dementie en longkanker. Wereldwijd overleden er in 2015 zo'n 9 miljoen mensen voortijdig aan luchtvervuiling.
Minder autoverkeer in de steden en liefst elektrische auto’s en bussen zou zoden aan de dijk kunnen zetten. Maar huishoudens veroorzaken de grootste uitstoot van fijnstof, dat komt vooral door het stoken van houtkachels, aldus De Standaard. In het nieuwe luchtbeleidsplan van de Vlaamse overheid komt daarom een regeling om oude houtkachels te gaan verbieden.
Ook in Nederland neemt de bezorgdheid over de milieuvervuiling toe. Volgens cijfers van het CBS steeg het aantal mensen dat zich zorgen maakt om het milieu in 5 jaar van 40% naar 55% in 2017. 75% van de Nederlanders vindt dat de natuur ernstige schade lijdt. Dat was 5 jaar geleden 59%.
Dit artikel afdrukken
In een ander artikel in de krant becijfert de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) dat de luchtkwaliteit in Vlaanderen weliswaar verbetert, maar “dat elk jaar duizenden Vlamingen vroegtijdig overlijden door fijnstof en andere schadelijke deeltjes.” Luchtvervuiling vergroot het risico op hart- en vaatziekte, dementie en longkanker. Wereldwijd overleden er in 2015 zo'n 9 miljoen mensen voortijdig aan luchtvervuiling.
Minder autoverkeer in de steden en liefst elektrische auto’s en bussen zou zoden aan de dijk kunnen zetten. Maar huishoudens veroorzaken de grootste uitstoot van fijnstof, dat komt vooral door het stoken van houtkachels, aldus De Standaard. In het nieuwe luchtbeleidsplan van de Vlaamse overheid komt daarom een regeling om oude houtkachels te gaan verbieden.
Ook in Nederland neemt de bezorgdheid over de milieuvervuiling toe. Volgens cijfers van het CBS steeg het aantal mensen dat zich zorgen maakt om het milieu in 5 jaar van 40% naar 55% in 2017. 75% van de Nederlanders vindt dat de natuur ernstige schade lijdt. Dat was 5 jaar geleden 59%.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
elektrische auto's helpen niet het fijnstof probleem op te lossen.
Gert van der Hoek dan moet hij wel van niet brandbaar materiaal zijn die filters, want anders heb je zo een schoorsteenbrand.
Om ons voor het lapje te houden vertellen overheden ons, dat stoken met biomassa mede bijdraagt aan het verminderen van het klimaatprobleem. Dus open haard of houtkachel : prima toch? Er zijn mooie fijnstoffilters te koop, het kost wat, maar die schijnen 95% van de fijnstof te kunnen vangen.
een koepel over de steden plaatsen met een luchtwasser erachter zou heel goed zijn voor de natuur. wat een bende maken die stedelingen ervan zeg.
Doodsoorzaak: FIJNSTOF.
Een arts die dit ooit op het B-formulier heeft ingevuld is nergens te vinden. De voortdurende ophef over het zogenaamde fijnstof probleem wordt dan ook schandelijk overdreven. Vergeleken met de jaren waarin met turf, hout, steenkool en stadsgas werd gestookt – totdat er aardgas kwam en schonere verbrandingsmotoren – is de huidige luchtkwaliteit een niet te vergelijken verademing.
NB
De scheikundige formule voor stikstofdioxide is NO2, geen CO2. In tegenstelling tot de namen doen vermoeden geen stof maar gas.