Dat zegt de Engelse Reclame Waakhond volgens De Telegraaf. Een maand of wat geleden oordeelde de Amerikaanse al net zo.

De Telegraaf schrijft: De ’voedzame’ vitaminwaters , bevatten per flesje van een halve liter tot 30 gram suiker, volgens de reclamecommissie vijf schepjes. De frisdrankfabrikant stelt zelf dat hooguit 23 gram in een flesje zit. Toch zijn de reclames van de vermeende gezondheidsdrank door de Britse reclamecodecommissie verboden. In de VS won een consumentenorganisatie vorig jaar al een rechtszaak, waarbij Coca-Cola zich aanvankelijk verdedigde door te stellen: „Geen enkele consument kan redelijkerwijs verleid worden tot de gedachte dat vitaminwater een gezond drankje is.”

In Nederland is het spul ook te koop, maar dan met een beetje minder suiker. 'Wij' verloren de case die we daarover destijds aanspanden bij de Nederlandse Reclame Code Commissie.

De Telegraaf schrijft: De Reclame Code Commissie stelt dat gezondheidsclaims kritischer bekeken worden. Kennelijk verandert het denken. Interessant en tijd dus voor een heroverweging van de case.
Dit artikel afdrukken