De wereldmarkt voor plantaardige visvervangers is nog maar een schijntje vergeleken met die voor vlees- of zuivelvervangers, schrijft Het Financieele Dagblad, maar is aan een inhaalrace bezig.
In de VS groeide de markt voor plantaardige visproducten vorig jaar met een indrukwekkende 23%. Dat is weliswaar meer dan de groei van de plantaardige zuivelvervangers, die uitkwam op 20%, maar de totale omzet van $12 miljoen aan visvervangers valt in het niet bij de $2,5 miljard omzet aan plantaardige zuivelvervangers. Plantaardige visvervangers worden door Bloomberg onder de de plantaardige vleesvervangers geschaard; die categorie groeide als geheel met een indrukwekkende 45% en kwam uit op $1,4 miljard. Daarbij vergeleken is de $12 miljoen aan visvervangers een schijntje.
De categorie lijkt aantrekkelijk voor beleggers. In de eerste helft van dit jaar vond $70 miljoen aan durfinvesteringen zijn weg naar de sector. Dubbel zoveel als de twee voorafgaande jaren bij elkaar. Terwijl in de markt voor alternatieve 'vlees'- en 'zuivel'producten het inmiddels gebruikelijk is dat gerenommeerde producenten van 'echt' vlees en 'echte' zuivel in plantaardige alternatieven investeren, is voor vis- en schaaldieren nog nauwelijks het geval. De voorlopers zijn voedingsfabrikanten die toch al op alternatieve eiwitten mikten.
Visvervangers waren nog maar kort geleden "te buitenissig of te afwijkend, of alleen geschikt voor veganisten," zegt Ida Speyer, medeoprichtster en ceo van het Spaanse Mimic Seafood, dat 'neptonijn' maakt van gedroogde tomaat, olijfolie, algenextract, kruiden en sojasaus. Inmiddels zijn zowel de smaak van visvervangers als potentiële klanten geen probleem meer. Behalve veganisten en flexitariërs zijn ook zwangere vrouwen (die geen kwik binnen willen krijgen), mensen met een schaaldierenallergie maar ook 'bewuste' consumenten geïnteresseerd in visvervangers. 'Echte' vis - een industrie met een jaarlijkse omzet van tientallen miljarden - krijgt in toenemende mate te maken met imagogerelateerde vraagstukken als overbevissing, vervuiling met zware metalen en microplastic.
Daar speelt de voedingsindustrie op in. Het makkelijkst gaat dat met gepaneerde producten, of natuurlijk met kleine stukjes, die je kunt verwerken in salades (zoals de Vegetarische Slager al jaren doet met zijn Visvrije Tonynsalade). Er is ook al vegan sushi (bij de Vegan Junk Food Bar bijvoorbeeld). Grote en kleine bedrijven zijn volop producten aan het ontwikkelen, van krabcakes tot visfilets. Nog wel lastig blijkt het de 'losse, delicate structuur'van een visfilet na te maken. En dan moeten visvervangers - bedoeld als plantaardig alternatief voor een gezond product dat rijk is aan vitamines en mineralen - natuurlijk zelf ook rijk zijn aan die nutriënten, zoals omega-3 vetzuren. De voedingsindustrie heeft hoge verwachtingen. "Als je de producten aanbiedt, komen er vanzelf klanten voor," zegt David Yeung, oprichter en ceo van Omnifoods, een voedseltechnologiebedrijf in Hongkong, "Ik denk echt dat het een kwestie van twee of drie jaar is." En dan zullen de klanten toestromen. Generatie Z voorop.
'Megakantelpunt'
Yeung verwacht dat het op korte termijn mogelijk zal blijken op te schalen en nieuwe markten aan te boren, omdat het goedkoper produceren van visvervangers nadert. "Als dat lukt, weet je dat je op een megakantelpunt bent," zegt hij. En dan zou het, als het huidige groeitempo aanhoudt, denkbaar zijn dat visvervangers al in het komende decennium een even groot marktaandeel halen als vleesvervangers. De visindustrie kan maar beter goed in de gaten houden wat er met zuivel en vlees is gebeurd, zegt Speyer. "Voor ons wordt het een feestje, maar voor sommige bedrijven kan het een echte crisis worden."
Dit artikel afdrukken
De categorie lijkt aantrekkelijk voor beleggers. In de eerste helft van dit jaar vond $70 miljoen aan durfinvesteringen zijn weg naar de sector. Dubbel zoveel als de twee voorafgaande jaren bij elkaar. Terwijl in de markt voor alternatieve 'vlees'- en 'zuivel'producten het inmiddels gebruikelijk is dat gerenommeerde producenten van 'echt' vlees en 'echte' zuivel in plantaardige alternatieven investeren, is voor vis- en schaaldieren nog nauwelijks het geval. De voorlopers zijn voedingsfabrikanten die toch al op alternatieve eiwitten mikten.
Als je de producten aanbiedt, komen er vanzelf klanten voor. Generatie Z voorop'Te buitenissig of te afwijkend'
Visvervangers waren nog maar kort geleden "te buitenissig of te afwijkend, of alleen geschikt voor veganisten," zegt Ida Speyer, medeoprichtster en ceo van het Spaanse Mimic Seafood, dat 'neptonijn' maakt van gedroogde tomaat, olijfolie, algenextract, kruiden en sojasaus. Inmiddels zijn zowel de smaak van visvervangers als potentiële klanten geen probleem meer. Behalve veganisten en flexitariërs zijn ook zwangere vrouwen (die geen kwik binnen willen krijgen), mensen met een schaaldierenallergie maar ook 'bewuste' consumenten geïnteresseerd in visvervangers. 'Echte' vis - een industrie met een jaarlijkse omzet van tientallen miljarden - krijgt in toenemende mate te maken met imagogerelateerde vraagstukken als overbevissing, vervuiling met zware metalen en microplastic.
Daar speelt de voedingsindustrie op in. Het makkelijkst gaat dat met gepaneerde producten, of natuurlijk met kleine stukjes, die je kunt verwerken in salades (zoals de Vegetarische Slager al jaren doet met zijn Visvrije Tonynsalade). Er is ook al vegan sushi (bij de Vegan Junk Food Bar bijvoorbeeld). Grote en kleine bedrijven zijn volop producten aan het ontwikkelen, van krabcakes tot visfilets. Nog wel lastig blijkt het de 'losse, delicate structuur'van een visfilet na te maken. En dan moeten visvervangers - bedoeld als plantaardig alternatief voor een gezond product dat rijk is aan vitamines en mineralen - natuurlijk zelf ook rijk zijn aan die nutriënten, zoals omega-3 vetzuren. De voedingsindustrie heeft hoge verwachtingen. "Als je de producten aanbiedt, komen er vanzelf klanten voor," zegt David Yeung, oprichter en ceo van Omnifoods, een voedseltechnologiebedrijf in Hongkong, "Ik denk echt dat het een kwestie van twee of drie jaar is." En dan zullen de klanten toestromen. Generatie Z voorop.
'Megakantelpunt'
Yeung verwacht dat het op korte termijn mogelijk zal blijken op te schalen en nieuwe markten aan te boren, omdat het goedkoper produceren van visvervangers nadert. "Als dat lukt, weet je dat je op een megakantelpunt bent," zegt hij. En dan zou het, als het huidige groeitempo aanhoudt, denkbaar zijn dat visvervangers al in het komende decennium een even groot marktaandeel halen als vleesvervangers. De visindustrie kan maar beter goed in de gaten houden wat er met zuivel en vlees is gebeurd, zegt Speyer. "Voor ons wordt het een feestje, maar voor sommige bedrijven kan het een echte crisis worden."
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Hans, ik zie je 'gelijk'. Net als andere opinies hieronder. Klimaatontwikkelingen, duurzame voedselvoorzieningen voor de wereldbevolking moeten bepalend zijn. Zelfs al moet je chemisch B12 toevoegen .
Vlees/vis/zuivel hoeft niet slecht voor het klimaat te zijn. Kan zelfs heel positief werken in symbiose! Maar niet in roofbouw zoals het nu is hier en elders.
Vega is gezond, als bewust toegepast. Buiten kijf. Vegan kan dat ook zijn.
Zelfgemaakte heerlijke aardappelpuree (eerst in schil gekookt ;) ... met roomboter/roomkaas/ olijfolie/ nootmuskaat - en andere kruiden mogelijk - HP noemen is absurd. Dat verstaan we daar niet onder. Uit een pakje misschien wel....
De wél HP 'Vegetarische Slager', allerlei herstructureerde producten die vlees moeten benaderen, is onbetaalbaar voor de wereldbevolking - net als het Unilever e.a. verdienmodel uiteindelijk - met Grootaandeelhouders die 15% winsttoename eisen per jaar (was zelf bij vergaderingen aanwezig waarbij die eis gesteld werd!).
Falafel e.a in een gezonde context, algen en gefermenteerde wieren in een recycle context niet.
Kikkoman (veel duurder dan dubbel gefermenteerde Chinese sojasaus) en andere gefermenteerde sojaproducten niets mis mee, veel beter dan de chemie die wij hier gebruiken.
Vega(n) heeft haar eigen heerlijke culinaire stijlen. Verwijs maar opnieuw naar Ottolenghi als voorbeeld. Maar er is véél meer gezonds en betaalbaars!!!
Dat de voedselprijzen enorm aan het stijgen zijn vindt haar oorzaak - naast die verdienmodellen - in de klimaatproblemen.
Die mede haar oorzaak hebben in het huidige voedselsysteem, met door 'ons' - of door de USA geïnitieerde oorlogen/ conflicten (economische boycots ook oorlogvoering tegen onschuldige burgers met tientallen miljoenen slachtoffers en vluchtelingen). Met de nog steeds toenemende honderden triljarden binnen 60 jaar tijd in oorlogvoering/ wapens door de US (het budget van Rusland en China bijna honderdvoudig overtreffend... maar ja, dat wordt minder nu, want vraagt om reacties) had het klimatologische/ energie en honger probleem al opgelost kunnen zijn.. net als de enorme ongelijkheid in de US zelf.
Ben uiterst pessimistisch over deze ontwikkelingen. Waaraan de NL bio industrie en Unilever - alle multinationals - een enorm aandeel leveren. En het hele systeem van zo goedkoop (???) mogelijk.
Waarin een klein land groot kan zijn...
ps volgens sommigen is de klimatologische impact van het US militair-industriële complex in
haar wereldtotaal de meest negatieve factor van alle US bijdragers - zelfs meer dan fracking van 'natural' gas en teerzanden, kolen, maar die cijfers worden niet onderzocht (mogen dat ook niet). Zie Jimmy Dore hierover (vanaf 13.30). Zeg niet dat dit klopt... wel klopt dat dit totaal totaal niet onderzocht is!
#61 Frank, die conclusie 'oorlogvoeren' is voor eigen rekening.
Ik benadruk bij herhaling, dat vega als (marketing)-hype absoluut onvoldoende is. Een paard achter de wagen. Analoog aan o.a. elektrische auto’s, plastic rietjes en de waanzin de Nederlandse ondergrondse gasnet-infra van honderden miljarden af te schrijven (*).
Vega op zich biedt geen echt relevante oplossing voor het mondiale eco-probleem. Dat kan alleen met een rigoureuze herijking van economische waarden en terugdringing van overconsumptie, overproductie en veel scherpere importrestricties.
Waar de EU nu eindelijk schoorvoetend een aanvang mee maakt.
Dacht dat duidelijk gemaakt te hebben.
Vega blijft een pleistertje op een poot, die beter geamputeerd wordt, wil je het hele lijf (mondiaal ecosysteem) beschermen. Het is niet anders. Kan er ook niet doen.
Heb inmiddels genoeg duidelijk gemaakt wat mijn visie is, en stop op deze draad.
(*) Ps: Als Europeaan voor mij onbegrijpelijk dat in de BRD en andere landen gas ‘Groen’ is, en hier ‘Fout’. Mooi voorbeeld van de hypocrisie, die binnen de EU voor inefficiëntie en verwarring zorgt.
En niet alleen daar..
#45 "Een puree thuis stampen is ook ´ultra processed´"
Was de norm voor ultraprocessed simpel gezegd niet of oma het kan doen in de keuken? Dit zie ik haar nog wel doen, erwten naar een pH van 10 dan naar 4 en dan naar 2 en dan drogen brengen nog niet...
#50 En ik ben nog steeds benieuwd hoeveel zout men (gemiddeld) op een stukje vlees doet.
#51 Hans, " Vega is in het Westen niets ander dan het forceren van ‘voedselwetten’ op ethische grond om à la Pilatus onze handen in onschuld te mogen wassen, en genoegzaam te denken, dat we zo het milieu en temperatuur onder controle kunnen houden."
Ik (als 'flex' zijnde)wil het even weer opgemerkt hebben, ben jij weer (na een afwezigheid) met je vega (en vege)-oorlogje begonnen? Zou het die mensen echt goed inzicht ontberen, doordat ze in een 'kerk' zitten (PS, 'kerk' bedoeld hier in een typische Fl-betekenis)?
#53 Dick, "Toch nog ter aanvulling: de aanname is dat een gezonde maaltijd die buiten het dier om wordt gemaakt efficiënter is dan via dieren. Of dat helemaal correct is? Niet volgens Prof. Imke de Boer, zoals op Foodlog welbekend. Het geldende discours sluit die gedachte echter uit."
Waarmee sluit het geldende discours die gedachte uit?
Ik persoonlijk, met een natte vinger welliswaar, denk dat het mogelijk (lagere voetafdruk, gezonder) kan gaan worden, er zijn allerlei ontwikkelingen, vooralsnog gaat het niet die kant op (voedselindustrie en zo, economie). 'Imke de Boer' is zo bezien iets wat nu nog kan gelden, straks weet ik niet.
Ruwweg 8-12% is olie of vet. Uiteraard plantaardig. Ik verwacht niet dat door deze sector de volumes of prijzen per product gaan toenemen.
Dan eiwitten. Soja blijft groot, tarwe ook. Erwt en bonen zijn sterk opkomend. Prima ontwikkeling lijkt me.