De Franse consumentenvereniging CLCV (consommation, logement et cadre de vie) ontmaskert zonder pardon de onduidelijke en vage vermeldingen op de etiketten van visproducten.

CLCV nam de etiketten van 70 visproducten, zowel merken als huismerken, onder de loep: visschotels, brandade, gepaneerde visburgers en nuggets, surimi, vissoep en kant-en-klare visgerechten. Eerste opvallende constatering: in 80% van de gevallen is er geen filet verwerkt, maar 'vlees' of 'vispulp'. Vis van middelmatige kwaliteit in ieder geval, maar van welke soort? Daar valt al helemaal niet achter te komen, zegt CLCV: in meer dan de helft van de onderzochte producten staat niet eens op het etiket welke vissoort is gebruikt, maar vage dingen als 'vis' of 'witvis'. Hoeveel vis er dan in zit? Daar kom je volgens CLCV nooit achter bij de 30% van de etiketten waar helemaal geen percentage wordt vermeld, en voor de rest moet je bij het boodschappen doen een rekenmachine meenemen. "Bij vier op de tien moet je ingewikkeld aan het rekenen. Niet handig bij het boodschappen doen", aldus CLCV.

De organisatie roept de overheid en sector op de etiketteringsregels voor visproducten gezamenlijk op te helderen. "Consumentetn hebben er recht op te weten wat ze eten en nu heersende vaagheid is niet acceptabel", citeert Le Monde.
Dit artikel afdrukken