imageHet gaat goed met de visconsumptie in Nederland. In 2006 verorberde een gezin 7,5 kilogram vis per jaar, zo bleek woensdag 21 maart tijdens de presentatie van het Nederlandse Visbureau van de jaarcijfers over de visconsumptie. In 2000 was dit nog 5,9 kilogram vis.

In 2006 werd bijna 55.000 ton aan vis, schaal- en schelpdieren gekocht voor een totaalbedrag van € 477 miljoen. Een stijging van 5% in kilo’s en 17% in omzet ten opzichte van 2005. De stijging van de visconsumptie wordt veroorzaakt door een toename van het aantal kopende huishoudens en een hoger volume per koper. De gezondheidsaspecten en de toegenomen bekendheid met de bereiding zijn motieven om vaker vis te eten. Bij meer dan 6,6 miljoen gezinnen komt wel eens vis op tafel. Gemiddeld kocht men in 2006 18 keer vis, dat komt neer op één keer in de 2,5 week.
Vooral garnalen en kabeljauw uit de diepvries zijn goed verkocht in 2006. Binnen het verssegment is een stijging te zien voor zalm, garnalen en kabeljauw. In de top 10 van meest gekochte vissoorten staat haring nog steeds op de eerste plaats, gevolgd door gerookte zalm en naturel zalm.

De meeste visaankopen (55%) worden bij de supermarkt gedaan. De viswinkel en marktkraam zijn samen goed voor ruim 40% van de visverkoop. Vooral de visspeciaalzaak heeft het in 2006 goed gedaan. Zij kregen er 130.000 nieuwe kopende huishoudens bij. Uit onderzoek blijkt dat consumenten de voorkeur geven aan de visspecialist als het gaat om de aankoop van verse vis. Versheid, een groot assortiment en vakmanschap zijn redenen om voor de visspecialist te kiezen.

Meer dan de helft van de totale visaankopen wordt door 50 plussers gedaan. Op jaarbasis eten zij 10 kilogram vis. De laatste jaren is vooral een sterke ontwikkeling te zien in het aankoopgedrag bij jongeren tot 35 jaar. Zij kochten in 2006 ruim 5 kilogram vis. Een stijging van 18% ten opzichte van 2000. ‘Een mooie ontwikkeling, vooral gezien het feit dat wij ons de laatste jaren met onze campagne vooral op deze kopersgroep hebben geconcentreerd’, aldus Mariëtte Vermeer van het Nederlands Visbureau. Dit jaar wordt de campagne ‘Vis net zo makkelijk’ gecontinueerd. De campagne wijst de consument vooral op het bereidingsgemak van vis. Daarbij worden televisiecommercials, receptenboekjes en internet ingezet.

bron: Nederlandse Visbureau

Ailko Faber
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken