VION wijzigt invulling afdeling Communicatie
Naar aanleiding van wijzigingen in de structuur van VION en een andere en vernieuwde strategische invulling van de afdeling Communicatie heeft de directie van VION Food Group besloten de externe communicatie te outsourcen. Hiermee komt de positie van Marc van der Lee, Director Communications VION Food, te vervallen. Marc van der Lee is sinds 2001 werkzaam voor de onderneming. De directie dankt hem voor zijn jarenlange betrokkenheid en uitstekende inzet voor VION.
Varkensslachter Vion verkeert nog altijd in zwaar economisch weer en is moreel afgebrand door fraude-affaires. Van der Lee kenmerkte zich door een hoge mate van benaderbaarheid voor de pers. Ook op Foodlog leverde hij zijn commentaren. De buitenwereld mag zich nu afvragen waarom een bedrijf dat gebaat is bij goede en inhoudelijk deskundige woordvoering kiest voor outsourcing van een taak die in zijn huidige, kwetsbare bestaansfase tot de kernfuncties mag worden gerekend. Van Michiel Herkemij, de nieuwe directievoorzitter van Vion, is sinds zijn aantreden begin dit jaar nog niets in de pers of via openbare optredens vernomen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ben zeer benieuwd welk bedrijf de communicatie voor VION gaat invullen en of ze de gebruikelijke vleescommunicatie gaan hanteren: ook al hangt je broek om je enkels, blijven ontkennen ;-)
Piet, ik denk dat ze die zien als een factor die voor alle spelers gelijk is en dat ze er daarom niet over nadenken. Al ben ik het met je eens, dat er wel degelijk goed beleid op moet worden gemaakt. Een bank kun je ook niet leiden door geld in te nemen en uit zetten (= producten verkopen), zonder kennis van financiële markten en een visie op hun beweging. Agro-commodities zijn een specifiek vak apart.
Ik hoop overigens dat er nog genoeg agro-economische commodities markets kennis in de top van het bedrijf zit om het type strategische beslissingen waar jij op doelt te kunnen nemen. De man die dat deed is ook weg en niet vervangen; ongetwijfeld was die ook deel van het probleem. Het leidt er alleen toe dat er zo direct een sterk team zit van ijsjes- en koffieverkopers die varkens moeten verkopen die nog steeds allemaal roze zijn. Net zo roze als de Duitse die goedkoper zijn. Dat is toch lastig als je gewend bent Magnums versus Cono Tops te positioneren en verkopen. Plotseling heb je weer alleen zwarte T-Fords, terwijl er nog een fabriek staat die precies diezelfde zwarte krengen goedkoper maakt. Daar had Henry Ford geen last van, toen hij zei dat je ieder varken bij hem kon bestellen, zolang het maar roze was.
Om met Peter te spreken, toch zou dat zomaar kunnen werken. Maar even toch wordt het lastig rijden met een auto waarvan je de benzinetank niet weet te zitten en misschien zelfs niet weet op welke brandstof hij rijdt.
Maar niet zo zwart allemaal. Natuurlijk kan het ook wel gaan werken. Die kans is er altijd. Maar we raken zo wel een eind van het onderwerp af: is communicatie voor Vion in deze levensfase van het bedrijf een kernfunctie?
Dick, ga er maar van uit dat Vion wél nadenkt over veevoerproductie. De varkensprijs is namelijk onverbrekelijk verbonden met de prijs van veevoer. En in Duitsland vallen de loon -en slachtkosten onder het Duitse BTW tarief van laag 7% en hoog 19%, terwijl Vion datzelfde moet doen onder het Nederlandse BTW tarief van laag 6% en hoog 21%. Dat verschil in BTW tarieven is niet echt bevorderlijk voor de concurrentie positie van Vion.
Piet, een heel rare opmerking: ik denk dat Vion helemaal niet nadenkt over veevoerproductie. Wel over de varkensprijs en de loon- en slachtkosten in Duitsland.
De bedrijfsvoering van VION is afhankelijk van veevoerproductie. En veevoerproductie valt buiten het landbouw denken van de doorsnee consument. Waar moet VION dan nog over communiceren?