Schrijf je meteen in als je erbij wilt zijn.
Deelnemers aan debat
Het debat wordt live voor gevoerd tussen critici, publiek en de wetenschappelijke commissie en het bestuur van de Stichting Ik kies Bewust. Aan het woord komen in ieder geval 'special guests' die kritiek inleiden of hun intenties verdedigen:
- Henry Uitslag, campagneleider Consumentenbond
- Bart Kuppens, Unilever en bestuurslid Vinkje
- Ynte van Dam, onderzoeker consumentengedrag WUR, onlangs gepromoveerd op de werking van 'negatief labellen'.
- Greet van der Berg, dietist
- Angela Severs, Nieuws voor Diëtisten
- Kees de Graaf, voorzitter vakgroep humane voeding WUR en voorzitter wetenschappelijke commissie Vinkje
- Gerda Feunekes, directeur Voedingscentrum
- Annet Rodenburg, lector Voeding & Gezondheid HAS Hogeschool, lid wetenschappelijke commissie Vinkje
- Anja Evers, directeur Nederlandse Vereniging van Diëtisten
- Goos Eilander, marktonderzoeker, Trendbox
- Dennis Zeilstra, auteur van het artikel Vinkje blijkt onwettelijk en onwetenschappelijk
Het debat gaat over drie vragen:
- wat deed Vinkje goed?
- wat deed Vinkje fout?
- hoe moet Vinkje veranderen om het in de toekomst beter te doen?
Onvermijdelijk zal het ook gaan over de vragen: is Vinkje begrijpelijk voor het publiek en zo nee: hoe dan verder?
Tijd & plaats
Het debat begint om 20.00 uur, de zaal is vanaf 19.30 uur open. Na afloop van het debat is er gelegenheid om na te praten tijdens de borrel. Het debat is in Museum Boerhaave, Lange Sint Agnietenstraat 10 te Leiden.
Fotocredits: Vinkje, Stichting Ik Kies Bewust
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Nina, niemand vertellen: ze zitten in de zaal. Ssssshhhht!
Interessant dat Schuttelaar & Partners niet optreedt als verdediger van het Vinkje, gezien hun rol bij de oprichting ervan, en het feit dat zij het secretariaat voeren (http://www.schuttelaar.nl/projecten#41 , http://www.hetvinkje.nl/organisatie/stichting-ik-kies-bewust/). Zie hier voor een indruk van hun clientele: http://magazine2012.schuttelaar.nl/2012/onze_klanten (EuropaBio, Bayer, Syngenta..).
Ter aanvulling: dat filmpje hebben de Vinken van tevoren niet gezien. We confronteren hen er tegelijk met het publiek donderdagavond mee.
Het zijn prachtige beelden onder - zoals ze het zelf zeggen - 'gewone' mensen, de 60-70% die de eigenlijke doelgroep vormt.
IJsbrand, dat is precies wat we hebben gedaan, straatinterviews. Worden donderdag getoond.
Het groene en blauwe vinkje zal een zachte dood sterven. Daar is geen debat voor nodig. Pure tijdsverspilling. Ik heb mij hier in 2011 al aan geergerd en er een column aan gewijd: 'Het schandaal rond de IKB logo's'
Tip: Houd eens een straat enquete voorafgaand aan het debat en laat alleen het blauwe en groene vinkje zien. Nog geen 5% van de ondervraagden zal de juiste betekenis van het logo kunnen omschrijven.
Afschaffen.