De onlinesuper die met ‘een leeg A4’tje’ begon, is niet meer weg te denken uit de online wereld van de boodschappenbezorging. Het bedrijft durft te dromen van uitbreiding naar Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Daarom stapt het over van de Nederlandse inkooporganisatie SuperUnie naar de Duitse van de supermarktformule Edeka. Picnic en Edeka werken al samen voor de Duitse Picnic-locaties. Samen richten ze nu een nieuw Europees inkoopplatform op genaamd Everest.

Geen lucht in de zakken
De inniger samenwerking tussen Picnic en Edeka moet een e-commerce-bestendige productlijn opleveren. Joris Beckers, een van de vier oprichters de online retailer, zegt tegen Distrifood: “wij willen een volwaardig eigen merk Picnic ontwikkelen in vers en alle dkw-categorieën met viertalige etiketten – Frans, Duits, Engels en Nederlands. Maar ook geschikt voor e-commerce, dus met heel veel duurzaamheidsaspecten. Wij willen bijvoorbeeld geen lucht vervoeren, dus kleinere verpakkingen.” Omdat Picnic zijn producten alleen online aanbiedt, kunnen de verpakkingen worden gestript van alle overbodigheden die nodig zijn voor een mooie presentatie in de winkelschappen. Een voorbeeld hiervan is de lucht in zakken chips, die tot grote ergernissen bij consumenten leidt.

Voordeel tegenover bezorgsupers met winkels
Picnic legt met deze stap andere boodschappen bezorgservices het vuur aan de schenen. Het lijkt er vooralsnog op dat de onlinesuper dubbel zo veel omzet draait in vergelijking met 2019. Andere services lijken minder succesvol. De strategie van Picnic is eigenlijk heel eenvoudig en ouderwets. Het doet denken aan het concept van de melkboer, die vroeger met een kleine wagen steeds hetzelfde rondje reed. Beckers zegt in het FD: “En niet kriskras door de stad rijdt, zoals andere bezorgbedrijven.” Dat maakt het rendabel. Bovendien, voegt hij toe: “Als je dure winkels hebt, zoals Albert Heijn en Jumbo, kún je simpelweg niet gratis bezorgen. Alleen omdat wij die schakel uit de keten hebben gehaald, kunnen wij het wel.”

De belangstelling voor boodschappen bezorgen, lijkt nu ook bij andere spelers in te dalen. Deze week lanceerde Albert Heijn AH Compact. Een bezorgservice met een lager minimum bestelbedrag, een aangepast – kleiner – assortiment en bezorgen wanneer het Albert Heijn uitkomt. Precies op tijd, want consumenten bestellen hun boodschappen steeds vaker online. Corona versnelt hiermee een trend. In het tweede kwartaal van 2020 gaven zij €704 miljoen uit aan online bestellingen van levensmiddelen, meldt de Thuiswinkel Markt Monitor. Dat is een groei van 69% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Er liggen daarom kansen in het online boodschappen-land.
Dit artikel afdrukken