De organisatie, deelnemers en toeschouwers veroorzaken een flinke wolk CO2-uitstoot en daarnaast veroorzaakt de Tour het nodige bermafval dat zich verspreidt. Trouw sprak met Karine Bozzacchi, die binnen de Tourorganisatie ASO (Amaury Sport Organisation) verantwoordelijk is voor milieuzaken.

Milieu beleidsplan
Sinds 2009 is milieu een aandachtspunt in het beleidsplan van de Tour. Om de uitstoot van het sportevenement te verminderen, zijn maatregelen genomen, vertelt Bozzacchi: “De maximale snelheid van de auto’s die in de Tour meerijden, ligt 10 kilometer per uur lager dan de standaard toegestane snelheid, motoren die een minuut (of langer, red.) stilstaan moeten hun motor uitzetten, het aantal toegestane auto’s is vastgepind op 2.200, en er worden meerdere miljoenen euro’s uitgegeven aan projecten om de uitstoot te compenseren.”

Het blijkt moeizaam om een evenement van dit formaat milieuvriendelijk te krijgen. Elektrische auto’s kunnen bijvoorbeeld (nog) niet gebruikt worden, omdat het opladen ervan te lastig is met deze afstanden. Wel rijdt een aantal hybride wagens mee in de reclamekaravaan, de 11 kilometer lange optocht die voor de renners uit rijdt en (vervuilende) goodies uitdeelt aan de supporters.

Bewuste bezoekers
In de reclamekaravaan rijdt namens de organisatie ook een ‘milieuauto’ mee, die het publiek informeert over hoe zij het parcours schoon kunnen of moeten houden. De bezoekers krijgen hiervoor onder andere vuilniszakken uitgereikt. Desondanks blijft er, naar schatting, nog 420 ton afval achter op de Franse wegen.

Waar de organisatie echter weinig invloed op kan uitoefenen, is bijvoorbeeld het vervoer van de bezoekers. De meeste plekken zijn nu eenmaal niet met het openbaar vervoer te bereiken. De organisatie stimuleert daarom carpoolen. Uit een eigen onderzoek onder de Tour-toeschouwers bleek dat 92% van de bezoekers met z'n vieren komt.

Dominique Vrouwenvelder
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Bozzacchi: “De Tour is niet schoon. Dat kan ook niet. We doen alleen ons uiterste best. Met de elektrische auto’s, maar ook met onze programma’s wat bewustwording aangaat. Als we mensen samen naar de wedstrijd kunnen laten rijden, helpt dat de wereld en de natuur.” Wat leuk is mag wat kosten en vervuilen, zegt ze met zoveel woorden.
Dit artikel afdrukken