Voer voor eetmarketeers: je moet óf opvallen óf altijd hetzelfde zijn én liefst nog goedkoper dan de vorige keer. AC Nielsen heeft het onderzocht.
Er rest maar één vraag: is dit hoe de consument IS of hij is GEWORDEN?
Met andere woorden: kun je ook ander gedrag oproepen door hem anders te trainen?
Supermarktbezoekers houden er vier verschillende soorten koopgedrag op na.
- Ze winkelen op de automatische piloot
- Zijn op zoek naar afwisseling
- Worden gedreven door nieuwsgierigheid of
- Zijn vooral op zoek naar koopjes.
Dat blijkt uit een onderzoek van AC Nielsen naar het koopgedrag in de supermarkt. Het onderzoeksbureau nam hierbij dertig categorieën onder de loep. Producten als koffie, margarine en frisdrank worden meestal op de automatische piloot gekocht, hierbij speelt de prijs of informatie op het product nauwelijks een rol. Aanzuigende werking
In productgroepen als koekjes, snacks en diepvries is sprake van heel ander consumptiegedrag. Voor sport- of yoghurtdrankjes en chocolade laten consumenten zich meer leiden door de aantzuigende werking van hippe advertenties, nieuwigheden en originele verpakkingen. Bij artikelen als tonijn, tomaten of fruit in blik of pastasaus wordt vaak gekeken naar koopjes.
bron: distrifood
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Beste Wouter,
Portemonnee wordt met een 'e' geschreven ipv met een 'o', het woord komt uit het frans, ooit onze voertaal geweest.
Misschien een leuke franse les?
Groeten
@pjotr, ik moet dat van die automaten op scholen nog zien gebeuren.... Het probleem bij de meeste scholen is dat naast de deur of op een steenworp afstand een supermarkt, snackbar is gevestigd. Dus alle energie die je in gezonde voeding op school steekt, is paarlen voor de zwijnen. Ze lopen gewoon naar de supermarkt en halen wat ze lekker vinden.
Hoe gaat het eigenlijk met de snoeptomaatjes? Die waren een gouden toekomst voorspeld, ook omdat deze in automaten op scholen zouden worden gedaan.
Dit ziet er niet uit als Grote Nieuwe Inzichten, maar die breng je ook niet in de zomer.
Veranderen kun je het gedrag zeker. Neem het volgende ongewenst gedrag:
1. vleesaanschaf gebeurt teveel met de portomonnee in het achterhoofd en te weinig op zoek naar kwaliteit
2. snoepchocola wordt teveel gekocht door de naar afwisseling zoekende automatische piloot
3. consumenten latyen zich meer leiden door de originaliteit van de verpakking dan door de beschrijving van de inhoud van sport- en gezondheisdrankjes
oplossing 1: communiceer beter over de kwaliteit, zowel in de magazines en folders als op en naast het schap.
oplossing 2: leg het snoep in minder flashy verpakkingen op een minder grijp-maar-raakplek neer.
oplossing 3: maak afspraken over het suikergehalte etc. in verpakkingen die sportiviteit uitstralen.
Er is meen ik een supermarkt die zou gaan experimenteren met "snoepgroenten" bij de kassa. Misschien is daar een impulsaankoop van te maken ("O ja, ik moet nog evnen mijn dagelijkse portie gruiten binnen hebben!").
Hoe werkt dat dan?
De automatische piloot: ik neem aan dat ze hiermee bedoelen dat je iedere keer dezelfde producten in je wagentje legt. Iets waar ik mijzelf ook aan schuldig maak.
zijn op zoek naar afwisseling: ja als je van de ene op de andere dag gaat Sonja Bakkeren dan heb je zaken in je winkelmandje die je normaal van-je-lang-zal-ze-leven-niet-zou kopen. Verder is de afwisseling ingegeven door reclame, de buurvrouw of iets anders waardoor je getriggerd wordt.
Worden gedreven door nieuwsgierigheid: Zoals ik al zei op avontuur in de supermarkt kan nog veel verassende producten opleveren.
Zijn vooral op zoek naar koopjes: vanochtend bij Super de Boer zag ik ze met het aanbiedingsboekje in de hand langs de schappen struinen. Op naar die 50% voordeel die er nog geldig was vandaag. Die acties geven vaak het voordeel op producten die ik niet prefereer dus laat ik die zaken meetsal links liggen. De bladen zoals van AH en Super de boer hebben wel een duidelijke functie in het bereiken van de doelgroep.
Van aanzuigende werking van advertenties heb ik persoonlijk geen last, wel ben ik nieuwsgierig naar nieuwe producten. En onze mening is dat je niet eerder over een product kunt oordelen alvorens je het geproefd hebt. Dus we doen redelijk veel waren-vergelijkings-onderzoek in huize Faber.