image

Voer voor eetmarketeers: je moet óf opvallen óf altijd hetzelfde zijn én liefst nog goedkoper dan de vorige keer. AC Nielsen heeft het onderzocht.

Er rest maar één vraag: is dit hoe de consument IS of hij is GEWORDEN?
Met andere woorden: kun je ook ander gedrag oproepen door hem anders te trainen?

Supermarktbezoekers houden er vier verschillende soorten koopgedrag op na.
- Ze winkelen op de automatische piloot
- Zijn op zoek naar afwisseling
- Worden gedreven door nieuwsgierigheid of
- Zijn vooral op zoek naar koopjes.

Dat blijkt uit een onderzoek van AC Nielsen naar het koopgedrag in de supermarkt. Het onderzoeksbureau nam hierbij dertig categorieën onder de loep. Producten als koffie, margarine en frisdrank worden meestal op de automatische piloot gekocht, hierbij speelt de prijs of informatie op het product nauwelijks een rol.
Aanzuigende werking
In productgroepen als koekjes, snacks en diepvries is sprake van heel ander consumptiegedrag. Voor sport- of yoghurtdrankjes en chocolade laten consumenten zich meer leiden door de aantzuigende werking van hippe advertenties, nieuwigheden en originele verpakkingen. Bij artikelen als tonijn, tomaten of fruit in blik of pastasaus wordt vaak gekeken naar koopjes.


Dick Veerman
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.



bron: distrifood
Dit artikel afdrukken