Het toegenomen pessimisme over de eigen toekomstige financiële situatie zorgt ervoor dat Nederlanders de afgelopen drie maanden meer dan voorheen aan het bezuinigen zijn geslagen. Naar eigen zeggen hebben bijna vier op de tien consumenten de afgelopen drie maanden bezuinigd op de kosten van de dagelijkse boodschappen door bijvoorbeeld goedkopere producten te kopen. Dit is een flinke stijging ten opzichte van het derde kwartaal, toen 29% van de consumenten aangaf op de dagelijkse boodschappen te hebben bezuinigd. Dat blijkt uit een onderzoek van MarketResponse.
Het resultaat van de peiling sluit aan bij eerder onderzoek van MarketResponse waaruit blijkt dat huismerken steeds meer terrein winnen ten opzichte van A-merken. Het zijn dus niet alleen de winkeliers die op de minder geld uitgevende consument moeten inspelen. Ook producenten van A-merken moeten meer onderscheidende waarde creëren voor de consument. Bijvoorbeeld door de hoge kwaliteit te benadrukken, te blijven innoveren of door in te spelen op de behoefte aan duurzaamheid, zoals Unilever dat momenteel doet.
Een kwart van de Nederlanders verwacht dat hun gezinsinkomen het komende jaar zal afnemen. In het derde kwartaal dacht nog één op de zeven Nederlanders komend jaar minder inkomen te ontvangen. Zes op de tien Nederlanders verwachten dat hun inkomen gelijk zal blijven. Het pessimisme van de Nederlanders over het eigen inkomen wordt gedeeld met consumenten uit andere West-Europese landen. De Amerikanen zijn daarentegen optimistischer over de eigen financiële toekomst. Slechts 13% verwacht komend jaar een lager inkomen en ruim een derde denkt dat het inkomen juist zal stijgen.
bron: MarketResponse.met dank aan foodholland
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ach die recessie, Ailko. Ik merk er niks van. Fair trade gaat in Hasselt voorlopig weeral 20% vooruit dit jaar. En ik hoor bij de bio- en hoeveproducenten hetzelfde geluid.
Ik scheld wel eens graag op de ALDI's en LIDL's omdat het hoe dan ook gemeneriken blijven. Maar voor de rest steek ik mijn tijd in de transitie die zich willens nillens aankondigt en opdringt. En die ligt niet bij discounters noch Unilevers.