De opstellers onderzochten de wettelijke mogelijkheden die gemeenten hebben om bestuurlijk een gezondere voedselomgeving bestuurlijk te realiseren. De opstellers raadpleegden verschillende juristen en gezondheids- en gedragswetenschappers. Op basis van inschattingen gaan ze er vanuit dat zonder maatregelen in 2040 62% van de Nederlandse volwassenen overgewicht zal hebben. Dat leidt tot een grotere kans op diabetes en hart- en vaatziekten. Tevens veroorzaakt een slechtere basisgezondheid een groter risico op een ongunstig verloop van overdraagbare ziekten zoals virus- en bacteriële infecties.
De onderzoekers concluderen dat gemeenten de verantwoordelijkheid dragen voor een gezonde voedselomgeving, maar niet beschikken over de bijbehorende bevoegdheden. In een brief aan staatssecretaris Paul Blokhuis schrijven de voor volksgezondheid verantwoordelijke wethouders van de 5 genoemde gemeenten:
- Gemeenten hebben op basis van (inter)nationale wet- en regelgeving een zorgplicht voor een veilige en gezonde voedselomgeving;
- Er is een sterke wetenschappelijke basis dat de voedselomgeving een rol speelt bij overgewicht, de huidige instrumenten om voedsel als omgevingsfactor te reguleren zijn
zeer beperkt; - Via reguliere ruimtelijke instrumenten (als bestemmingsplannen) kunnen gemeenten alléén invloed uitoefenen op de voedselomgeving als daaraan ruimtelijke argumenten ten
grondslag liggen, als geluids- of stankoverlast; - De voedselomgeving wordt niet gerekend tot de definitie ‘veilige en gezonde fysieke leefomgeving’ in de Omgevingswet, dus deze biedt weinig nieuwe mogelijkheden ten
opzichte van het huidige wettelijke kader; - Een nieuwe invulling in de toekomstige Omgevingswet van een ‘gezonde fysieke leefomgeving’ biedt een basis voor een verbreding van de gemeentelijke mogelijkheden
om de voedselomgeving te reguleren; - Door de voedselomgeving toe te voegen als beschermd belang in de Warenwet kan een overaanbod van bepaald voedsel worden gereguleerd. Er kan een uitzondering worden
geformuleerd voor gemeenten om het voedselaanbod te reguleren op basis van nader te ontwikkelen meetinstrumenten.
De wethouders van de 5 steden willen in gesprek met het kabinet en het Rijk over verruiming van hun bevoegdheden als lokale bestuurders om in te grijpen in de voedselomgeving met regulerende maatregelen.
De nieuwe City Deal wil ingrijpen op een overmatig aanbod van niet-duurzame en ongezonde voeding rond scholen en in winkelstraten. Daarnaast mikt de aanpak op het aanleren van betere gewoonten om met voedsel om te gaan. Ook korte voedselketens in gebieden waarin gezond eten ontbreekt, worden gezien als onderdeel van de maatregelen die de wethouders voor ogen hebben. Volgens de lokale bestuurders moet gezond en duurzaam voedsel voor iedereen toegankelijk, betaalbaar én vanzelfsprekend zijn.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Sociaal economische gezondheidsverschillen slechten lijken zo te zien de sleutel tot gewichtsvermindering en gezondheidsvermeerdering. Beter onderwijs leidt tot de betere banen en betere inkomens.
‘Vuil of zwaar en onaangenaam werk dient beter te worden beloond.’ Koningin Juliana zei dit ooit in een harer laatste kerstredes. Er is niets mee gebeurd.
Armoede dus ook Nederland uit. Maar ja we hebben het gehoord: het neemt flink toe, mede met dank aan de intelligente corona maatregels.
De wethouders kunnen hoog of laag springen, maar zolang wettelijk is vastgelegd dat gemeentes geen specifiek vestigingsbeleid mogen voeren en lidstaten geen barrières mogen opwerpen die het leveren van diensten en de interne markt verstoren staan ze met lege handen.
Over wat waar je niet moet mag schransen een niet aflatende woordenstroom. Over degenen die ziekmakende meuk blijven produceren en de wereld in helpen echter geen letter.
‘If people let the government decide what foods they eat and what medicines they take, their bodies will soon be in as sorry a state as are the souls of those who live under tyranny.’
— Thomas Jefferson —
Persbericht van de Universiteit van Utrecht:
'Overheid schuift maatregelen voor zich uit’
Beleid voor gezonde voedselomgeving kan veel beter
De Nederlandse rijksoverheid laat kansen liggen als het gaat om een gezonde voedselomgeving: een omgeving die het mensen makkelijk maakt om gezonde voedselkeuzes te maken. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht en Wageningen University & Research. Ze roepen de overheid dan ook op om in actie te komen. ‘Verbied bijvoorbeeld alle vormen van reclame gericht op kinderen onder de 18 jaar voor producten die buiten de Schijf van Vijf vallen.’
Een lage of geen btw op groente en fruit, een suikertaks of het verbieden van fastfoodrestaurants in de buurt van scholen. Het zijn slechts enkele maatregelen waarmee een land kan proberen een gezonde voedselomgeving te creëren. Beleid van de rijksoverheid speelt dan ook een grote rol in de inrichting van de voedselomgeving. Het is daarmee een belangrijk instrument in de strijd tegen bijvoorbeeld overgewicht. En dat is hard nodig, aangezien het aantal mensen met obesitas in de afgelopen decennia sterk gestegen is. Waar in 1990 nog slechts 6 procent van de Nederlanders obesitas had, was dit percentage in 2018 bijna 15 procent volgens cijfers van het CBS. Mensen met obesitas lopen een grotere kans op chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en een ernstiger ziekteverloop van COVID-19.
Beoordeling door onafhankelijke experts
Sanne Djojosoeparto en dr. Carlijn Kamphuis (Universiteit Utrecht) en dr. Maartje Poelman (Wageningen University and Research) bogen zich over het rijksoverheidsbeleid met betrekking tot de voedselomgeving. Dat deden ze in samenwerking met Europese partners binnen het JPI Policy Evaluation Network (https://www.jpi-pen.eu/.) De onderzoekers lieten 28 onafhankelijke Nederlandse experts van universiteiten, gemeenten, gezondheids- en maatschappelijke organisaties een beoordeling maken van 22 punten die refereren naar de ideale richting van overheidsbeleid voor het creëren van een gezonde voedselomgeving, verdeeld over zes categorieën: voedselsamenstelling, etikettering, aanbod, prijzen, marketing en retail. Daarnaast keken de experts naar 24 andere punten die refereren naar beleidsondersteunende domeinen verdeeld over de categorieën leiderschap, bestuur, monitoring, financiering, platformen voor interactie, en integraal gezondheidsbeleid. De onderzoekers gebruikten hiervoor de Healthy Food Environment Policy Index (Food-EPI), een internationaal gestandaardiseerde beoordelingsmethode van voedselbeleid.
Weinig beleid voor een gezonde voedselomgeving
Voor 41% van de genoemde 22 punten bleek er geen of zeer beperkt beleid te zijn gemaakt en 50% van de beleidsmaatregelen werd beoordeeld als zwak. Er wordt bijvoorbeeld weinig gedaan om gezonde voedingsmiddelen goedkoper te maken of om reclames voor ongezond eten gericht op kinderen te beperken. Ook is er geen wetgeving die bijvoorbeeld fastfoodrestaurants verbiedt in de buurt van scholen. Alleen beleid om binnen publieke en private sectoren trainingen en ondersteuning te bieden voor het aanbieden van gezonde voedingsmiddelen reikte in de expertbeoordeling tot het niveau ‘matig’.
Op het gebied van de 24 punten voor beleidsondersteuning voor gezond voedselbeleid zijn de scores hoger en gebeurt er meer in Nederland. 42% van de beleidsondersteunende indicatoren scoorde acceptabel. Volgens de experts scoorde Nederland acceptabel op bijvoorbeeld financiering van onderzoek naar voeding gerelateerde ziektes en het bestaan van voedingsrichtlijnen. Dat Nederland beschikt over een nationaal instituut voor gezondheidsbevordering (Voedingscentrum, RIVM) zorgde zelfs voor een hoge score. Maar verder liet het onderzoek zien dat de overheid te weinig doet om de commerciële invloeden op beleid te beperken en concludeerden de experts dat er te weinig prioriteiten worden gesteld om sociaaleconomische gezondheidsverschillen tussen groepen mensen te verkleinen.
Ongezonde reclame verbieden
Het onderzoek laat zien dat de rijksoverheid ambitieuzere maatregelen moet treffen om de gezonde keuze de gemakkelijke keuze voor consumenten te laten zijn. Zo zou het budget voor preventie in de rijksbegroting vergroot moeten worden. Ook zouden alle vormen van kindermarketing tot 18 jaar verboden moeten worden voor producten die buiten de Schijf van Vijf vallen. Daarnaast kunnen de prijzen voor ongezonde voedingsmiddelen zoals suikerhoudende dranken omhoog via een BTW-verhoging of accijnsheffing; de prijs van groenten en fruit zou juist omlaag moeten.
De Utrechtse onderzoeker Sanne Djojosoeparto zegt hierover: “We willen dit onderzoeksrapport graag aanbieden aan de regering zodat ze het huidige beleid kan verbeteren. Het invoeren van een suikertaks is bijvoorbeeld bewezen effectief en relatief eenvoudig in te voeren zoals diverse landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, al hebben laten zien. Toch schuift de Nederlandse regering dit steeds voor zich uit.”
Rapport
Het onderzoek is op 29 januari 2021 gepubliceerd in een rapport (pdf, 3,2 MB): The Healthy Food Environment Policy Index (Food-EPI): Nederland. Een beoordeling van rijksoverheidsbeleid met betrekking tot de voedselomgeving in Nederland en beleidsaanbevelingen voor het creëren van een gezonde voedselomgeving. Utrecht, Universiteit Utrecht, 2021. Djojosoeparto SK, Kamphuis CBM, Vandevijvere S en Poelman MP, namens het JPI-HDHL Policy Evaluation Network.
Het is ingewikkeld Gert. Gisteren in de Keuringsdienst van Waarden zei Katan ook zoiets: de industrie voorkomt verder onderzoek bij de EFSA naar werking voedingssupplementen.
Mensen worden ziek in een ziekmakende omgeving. Overheden willen er wellicht wat aan gaan doen. Klinkt sympathiek.
Een lastig punt wat mij betreft: de overheid die gaat definiëren wat "gezond" is? Als ik zie hoe kwetsbaar de overheid, de politiek en de wetenschap zijn voor kapitaalkrachtige lobby's , zie ik dat nog niet goed komen.
#2, Ja ja
'In een sinaasappel zitten evenveel vitamines als in 60 zakken patat.
Ik heb het voor de grap eens na gerekend en kom erachter dat ik veel te weinig patat eet.'
(Herman Finkes)