In een van de tentjes prezen studenten hun koffie aan. Lekkere koffie, zuivere koffie: Meleya. Nou is er natuurlijk veel meer ‘zuivere koffie’ te vinden. Maar de oorsprong van dit merk is wel bijzonder. Twee groepen van economie studenten- van de New Business School Amsterdam en het st. Mary’s college in Addis Abeba- kregen begin 2007 de opdracht om samen een merk te bouwen, dat eerlijk, aantrekkelijk en kwalitatief moest zijn.
Een merk dat moet aansluiten bij de beleving van jongeren in Nederland. Uit de versmelting van die twee studentengroepen is Melaya geboren. Begin volgend jaar zijn ze op de markt. Boeven vang je met boeven. Jongeren met ...
De voordelen: Ethiopische boeren krijgen een eerlijke prijs voor goede koffie. Het feit dat ze Ethiopische kunstenaars de verpakkingen laten ontwerpen draagt daar nog meer aan bij. Nederland krijgt goede koffie van een koffiecontinent dat groeit. En een jonge koffiegeneratie wordt (op)gevoed, met meer dan rood- en goudmerk en punten knippen. Als het lukt.
De verwachting van de studenten is dat koffie de nieuwe wijn wordt. Over een tijd keurt iedereen naar koffie zoals we ons nu uitputten om de smaak van wijn te benoemen. Niet alleen het land, en het ras van de boon, maar het ‘chateau’ en de terroir worden belangrijke kenmerken. Van bulk naar massadiversificatie. De herkenbaarheid van verschillende kwaliteiten.
Ik heb de eerste producten geproefd, en dat proeft naar meer. Een initiatief met smaak, speciaal voor jongeren: Vette koffie!
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Tja Onno, klaar met keurmerken... Do it anyway you wanna do it, dan maar?
Steven ik geloof niet dat ze zich zo voegen naar bestaande eisen etc. Het is gemakkelijker.... gewoon samen doen.... en het smaakt ;-)
Ik ben erg benieuwd of het jongeren aanspreekt.
Mijn indruk is dat zeker jongeren helemaal klaar zijn met allemaal 'keurmerken'etc..... ze scannen zelf wel even wat het is... als ze willen.
Onno, het is me niet duidelijk waar en door wie de eerlijke prijs wordt bepaald. Voldoet dit aan de eisen van Max Havelaar? Waar haalde je dit nieuws?
Lijkt me wel de opzet van Fairtrade: zoveel mogelijk overbodige tussenpersonen uit de keten houden en zo rechtstreeks mogelijke producenten-klanten relatie.
De moeite om op te volgen.