Zou dit in Nederland ook werken? Wie heeft daar ervaring mee?

Kinderen eten veel liever wortels als het de heel bijzondere X-ray-wortels zijn. Wat is er dan speciaal aan deze wortels? Eigenlijk niets. Alleen een creatieve naam zorgt er al voor dat jonge kinderen meer van het product eten, blijkt uit Amerikaans onderzoek.Tijdens het onderzoek van Cornell University (New York) kregen vierjarige kinderen dagen achter elkaar wortels te eten. De helft van de maaltijden werd aangekondigd met de omschrijving X-ray-wortels. Bij deze maaltijden met creatieve naam aten de kinderen gemiddeld twee keer zoveel wortels.

Lange termijn
“Een leuke naam maakt het eten van een bepaalde groente ook leuker”, verklaarde onderzoeksleider Brian Wansink. De speciale naamgeving werkte ook op langere termijn. Na het eten van de X-ray-wortelsaten de kinderen de volgende dag ook 50% meer van de ‘gewone’ wortels.

Dinosaurus-broccoli
Wansink: “Of het nu gaat om superdoperwten of dinosaurus-broccoli, een aansprekende voedselbeschrijving zorgt ervoor dat kinderen zich meer verheugen op een maaltijd. Het werkt zelfs door tot de volgende dag.”


bron: VMT
Dit artikel afdrukken