Oud-minister Cees Veerman bereidt een advies voor op last van de EU: hoe los je de Europese boerencrisis op? Wonderen mogen we niet verwachten van zijn werk, zegt Veerman. De Nederlandse boer heeft bovendien geen klagen, want die staat er het beste voor.
Veerman doet zijn uitspraken in gesprek met Boerderij.
De twee meeste veelzeggende uitspraken in het interview laten zien dat de boerencrisis niet in de markt, maar in het gedrag van boeren zit. Natuurlijk is er ook is er winst te behalen door boeren te laten zien hoeveel product er in de markt omgaat.
Betere marktinformatie
Veerman: Het begint bij transparantie op de markt. Er is heel veel behoefte aan korte termijn marktinformatie die betrouwbaar en toegankelijk is. In Amerika wordt een systeem gehanteerd waarbij online realtime prijsinformatie over alle typen vlees openbaar wordt gemaakt. Iedereen is verplicht om de prijzen openbaar te maken. Er is in Amerika heel veel concurrentie, maar ook heel veel transparantie. Dit is niet voor iedereen dé oplossing. Maar het geeft wel een betere marktinformatie dan boeren in veel landen nu hebben.
Overheid kan niet alles regelen
Veerman vertelt dat Nederland binnen de EU uitstekend opgeleide boeren, een goed (ondernemers)klimaat en goed ontwikkelde producten heeft. Daarmee hebben Nederlandse boeren de beste uitgangspositie. Toch gaat het ons niet beter dan andere landen merkt Boerderij op.
Veerman: Nee. Zolang boeren elkaar beconcurreren door tomaten op vijf plaatsen dezelfde partij aanbieden, is niet moeilijk te voorspellen dat dit leidt tot prijsdruk. Of wanneer iets hogere prijzen gelijk leiden tot uitbreiding, dan kom je weer tot overaanbod. Je kan als overheid niet alles regelen. Ondernemers moeten hun eigen beslissingen nemen en daar moeten ze ook voor staan. Als jij met het eind van de quotering in zicht een grote stal hebt gebouwd en iedereen vindt dat verantwoord en het blijkt dan dat het tegen valt, dan is dat heel vervelend. Maar het is uiteindelijk een beslissing geweest van de ondernemer zelf. Je moet er rekening mee houden dat het tegen kan vallen. Als je dat niet incalculeert, dan moet je niet tegen de overheid zeggen: kom me nu eens te hulp want ik heb me verrekend.
De wonderen lijken volgens Veerman vooral afhankelijk van het gedrag van de boer in reactie op marktinformatie.
Dit artikel afdrukken
De twee meeste veelzeggende uitspraken in het interview laten zien dat de boerencrisis niet in de markt, maar in het gedrag van boeren zit. Natuurlijk is er ook is er winst te behalen door boeren te laten zien hoeveel product er in de markt omgaat.
Betere marktinformatie
Veerman: Het begint bij transparantie op de markt. Er is heel veel behoefte aan korte termijn marktinformatie die betrouwbaar en toegankelijk is. In Amerika wordt een systeem gehanteerd waarbij online realtime prijsinformatie over alle typen vlees openbaar wordt gemaakt. Iedereen is verplicht om de prijzen openbaar te maken. Er is in Amerika heel veel concurrentie, maar ook heel veel transparantie. Dit is niet voor iedereen dé oplossing. Maar het geeft wel een betere marktinformatie dan boeren in veel landen nu hebben.
Overheid kan niet alles regelen
Veerman vertelt dat Nederland binnen de EU uitstekend opgeleide boeren, een goed (ondernemers)klimaat en goed ontwikkelde producten heeft. Daarmee hebben Nederlandse boeren de beste uitgangspositie. Toch gaat het ons niet beter dan andere landen merkt Boerderij op.
Veerman: Nee. Zolang boeren elkaar beconcurreren door tomaten op vijf plaatsen dezelfde partij aanbieden, is niet moeilijk te voorspellen dat dit leidt tot prijsdruk. Of wanneer iets hogere prijzen gelijk leiden tot uitbreiding, dan kom je weer tot overaanbod. Je kan als overheid niet alles regelen. Ondernemers moeten hun eigen beslissingen nemen en daar moeten ze ook voor staan. Als jij met het eind van de quotering in zicht een grote stal hebt gebouwd en iedereen vindt dat verantwoord en het blijkt dan dat het tegen valt, dan is dat heel vervelend. Maar het is uiteindelijk een beslissing geweest van de ondernemer zelf. Je moet er rekening mee houden dat het tegen kan vallen. Als je dat niet incalculeert, dan moet je niet tegen de overheid zeggen: kom me nu eens te hulp want ik heb me verrekend.
De wonderen lijken volgens Veerman vooral afhankelijk van het gedrag van de boer in reactie op marktinformatie.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Maar Piet #20 , het feit dat er sectorvakbonden zijn ontstaan laat toch juist zien dat de manier waarop boeren georganiseerd zijn NIET een politieke beslissing is 'die je als boer zonder slag of stoot moet accepteren'? Als (sommige) boeren een bepaalde organisatievorm niet zien zitten steken ze kennelijk de koppen bij elkaar en creëren ze zelf een nieuwe vorm. Niemand krijgt een organisatievorm opgelegd, je hebt altijd de keuze.
Jeroen, nee Veerman had het niet zozeer over Porteriaanse marketingtheorie, zoals je in je laatste zin vraagt. Althans, Boerderij schrijft daar niet over.
#18 bellen? rondjes bellen?
De juiste (big) data bron vinden is hopelijk wat je bedoelt Jan Peter?
Streepjescodes op producten wat een briljante uitvinding ;-)
Bijvoorbeeld: hier.
en voor voorspellingen hebben we toch Google (trends) ;-)
Maar Jan Peter je antwoord is en blijft wel een beetje flauw want hoeveel was het ook alweer de afzet van de Nederlandse boer op de Nederlandse markt bij Jumbo en AH??
E doch blijft het basispunt hier rondom enorm overeind; hoeveel producenten nemen de tijd om zich te verdiepen in hun afzet en vooral afzet ontwikkelingen.
Ander punt mis ik volledig overigens: kostprijswinnaar.
Naast de afzetmarkt is het zo belangrijk dat je de aantrekkelijkste aanbieder bent, lees de goedkoopste in je (niche) segment.
Heeft Veerman hier niets over gezegd Foodlog? (zou me tegenvallen van hem.)
Jur #10 , ALS boeren zich goed organiseren kunnen ze invloed hebben op politieke beslissingen. Maar dan komt de vraag: IS het wel een goede organisatievorm zoals boeren volgens de politiek/samenleving georganiseerd zouden moeten zijn? HOE boeren vandaag de dag georganiseerd zijn is op zich ook een politieke beslissing die je als boer zonder slag of stoot moet accepteren. Niet voor niets zijn er naast LTO sectorvakbonden ontstaan. En dat niet alleen vanwege onvrede met het beleid van LTO maar ook vanwege onvrede over de organisatievorm.
Ik vind dat altijd zulke onzin he, die transparantie.
Bij mij weet iedereen tot op de eurocent wat ik verdiend heb.
Veel transparanter dan dat ga ik niet worden. tenzij mensen zelf het werk willen doen.
Transparanter bij de rest van de keten zou ik dan wel weer leuk vinden om te zien. Zou wellicht de onderhandelingspositie weer ten goede komen. Al kunnen 'de grote' jongen in de aardappels prima de markt voorspellen in de opbrengstprijzen rond de kostprijs houden.
Geen idee of meer/minder transparantie daar een oplossing voor is.