Veerman doet zijn uitspraken in gesprek met Boerderij.

De twee meeste veelzeggende uitspraken in het interview laten zien dat de boerencrisis niet in de markt, maar in het gedrag van boeren zit. Natuurlijk is er ook is er winst te behalen door boeren te laten zien hoeveel product er in de markt omgaat.

Betere marktinformatie
Veerman: Het begint bij transparantie op de markt. Er is heel veel behoefte aan korte termijn marktinformatie die betrouwbaar en toegankelijk is. In Amerika wordt een systeem gehanteerd waarbij online realtime prijsinformatie over alle typen vlees openbaar wordt gemaakt. Iedereen is verplicht om de prijzen openbaar te maken. Er is in Amerika heel veel concurrentie, maar ook heel veel transparantie. Dit is niet voor iedereen dé oplossing. Maar het geeft wel een betere marktinformatie dan boeren in veel landen nu hebben.

Overheid kan niet alles regelen
Veerman vertelt dat Nederland binnen de EU uitstekend opgeleide boeren, een goed (ondernemers)klimaat en goed ontwikkelde producten heeft. Daarmee hebben Nederlandse boeren de beste uitgangspositie. Toch gaat het ons niet beter dan andere landen merkt Boerderij op.

Veerman: Nee. Zolang boeren elkaar beconcurreren door tomaten op vijf plaatsen dezelfde partij aanbieden, is niet moeilijk te voorspellen dat dit leidt tot prijsdruk. Of wanneer iets hogere prijzen gelijk leiden tot uitbreiding, dan kom je weer tot overaanbod. Je kan als overheid niet alles regelen. Ondernemers moeten hun eigen beslissingen nemen en daar moeten ze ook voor staan. Als jij met het eind van de quotering in zicht een grote stal hebt gebouwd en iedereen vindt dat verantwoord en het blijkt dan dat het tegen valt, dan is dat heel vervelend. Maar het is uiteindelijk een beslissing geweest van de ondernemer zelf. Je moet er rekening mee houden dat het tegen kan vallen. Als je dat niet incalculeert, dan moet je niet tegen de overheid zeggen: kom me nu eens te hulp want ik heb me verrekend.

De wonderen lijken volgens Veerman vooral afhankelijk van het gedrag van de boer in reactie op marktinformatie.
Dit artikel afdrukken