Edelman, 's werelds grootste PR-bureau, publiceerde zijn wereldwijde Trust Barometer 2014. Daaruit blijkt dat het vertrouwen van consumenten in hun eten wereldwijd de afgelopen 5 jaar stabiel is gebleven. Uitzondering is Nederland, waar het vertrouwen in de subsectoren Retailers, Foodservice en Producenten een duikvlucht nam met minus 30%, en Fastfood zelfs met bijna de helft.

Uit de Trust Barometer komt ook naar voren dat het vertrouwen van veel consumenten niet op een stevige basis gestoeld is, dit zijn de zogenoemde ‘zwevende kiezers’. Dit betreft gemiddeld tweederde van alle respondenten die aangeven vertrouwen in de foodsector te hebben. Wordt er aan hun voorwaarden (meer regelgeving (48%) en transparantie (84%) in de foodsector) niet voldaan, dan verliezen zij ook het vertrouwen. Overigens zijn India en Brazilië de landen waar het vertrouwen in food het grootst is: beide landen scoren meer dan 80%.

Tish van Dyke, Global Head of Food bij Edelman, zegt in Out-of-Home Shops over de onderzoeksresultaten: "De resultaten van dit jaar roepen de levensmiddelenindustrie op om op te treden. Wees open over regelgeving, neem vrijwillige maatregelen ten gunste van de sector, wees transparanter over het inkoopbeleid en luister naar wat de consumenten je proberen te vertellen. Ieder individu geeft deze sector meerdere keren per dag een stem van vertrouwen. Ieder individu heeft een essentiële en emotionele relatie met de levensmiddelen die zij meerdere keren per dag consumeren, maar zoeken geruststelling. Zolang de sector niet in staat is om een betere verbinding met consumenten te bewerkstelligen, zal het vertrouwen en de support kwetsbaar zijn.”
Dit artikel afdrukken