De Rotterdamse kruidengroothandel zet in december een blockchain op voor 500 kilo nootmuskaat. Die wordt verbouwd door zo’n 40 boeren uit de Indonesische Sangihe-eilandengroep. “Wij werken al jaren met een vertrouwde inkoper, maar hoe weet ik zeker dat boeren de afgesproken prijs betaald krijgen? En hoe weet ik of de boeren daaraan voldoende hebben om van rond te komen?”, zegt Michel Driessen, CEO van Verstegen, in een persbericht.

Na de sinaasappel-blockchain van Albert Heijn is dit weer een product waarbij blockchaintechnologie de keten volledig transparant maakt. Tijdens de World Food Day geven Verstegen en Fairfood een uitgebreide presentatie over de ‘Blockchain Experience’.

AH zit inmiddels met een kater nadat dagblad Trouw de transparantie van het bedrijf beloonde met een openingsartikel op de voorpagina, waarin de krant suggereerde dat de sapsinaasappelen oneerlijk beloond waren door AH's leverancier, groothandelaar Dreyfus. AH zou de zaak bewust flessen door de werk- en beloningsomstandigheden mooier voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn. Dat bleek een onterechte beschuldiging, maar het beeld blijft hangen bij het publiek.
Dit artikel afdrukken