Supermarkt discounter Lidl, bekend van ‘de beste supermarkt in groente en fruit’, heeft sinds deze week twee anti-verspillingsproducten in het assortiment van ‘minder perfecte groenten’, schrijft Distrifood. De verspil-me-niet pastabasis voor soepen en de verspil-me-niet pastabasis voor pasta lijken een vervolg op de ‘verspil mij niet, ik ben nog goed’-actie van eind augustus. Verse producten op de laatste houdbaarheidsdatum werden toen aangeboden voor €0,25.
Het concept anti-verspillingsproducten is afgekeken van de dames van Kromkommer, die in 2012 startten met dit idee. Mislukte groenten, zoals peentjes met twee pootjes en kromme komkommers werden verwerkt tot anti-verspillingssoep.
Sindsdien is de markt voor krom groente en fruit geëxplodeerd. “Bedrijven die producten maken van ingrediënten die anders verspild zouden worden, schieten als paddenstoelen uit de grond. De kwaliteitseisen voor groente en fruit staan inmiddels stevig op de politieke agenda. En ook in het buitenland krijgt kromme groente en fruit steeds meer voet aan de grond. Dat is meer dan wij in 2012 ooit hadden durven dromen. Daar zijn we dan ook supertrots op!” aldus de dames via hun blog. Kromkommer heeft zijn functie gehad en stopt ermee.
Het concept anti-verspillingsproducten is afgekeken van de dames van Kromkommer, die in 2012 startten met dit idee. Mislukte groenten, zoals peentjes met twee pootjes en kromme komkommers werden verwerkt tot anti-verspillingssoep.
Sindsdien is de markt voor krom groente en fruit geëxplodeerd. “Bedrijven die producten maken van ingrediënten die anders verspild zouden worden, schieten als paddenstoelen uit de grond. De kwaliteitseisen voor groente en fruit staan inmiddels stevig op de politieke agenda. En ook in het buitenland krijgt kromme groente en fruit steeds meer voet aan de grond. Dat is meer dan wij in 2012 ooit hadden durven dromen. Daar zijn we dan ook supertrots op!” aldus de dames via hun blog. Kromkommer heeft zijn functie gehad en stopt ermee.
Ik lees: 'Verse producten op de laatste houdbaarheidsdatum werden toen aangeboden voor €0,25.'
Zie nooit een houdbaarheidsdatum op vers, was het maar waar. Nog beter is een pluk- of oogstdatum. Hoe en hoelang je verse groentes kunt bewaren staat in ieder goed kookboek.
De (werkelijke) geschiedenis van kromkommer begint bij Foodlog.
Zonder een prikkelende opmerking van Dick zou #KomOp (komkommer smoothie op basis van komkommers die niet verkocht werden tijdens de EHEC crisis) -naam bedacht door Jan Peter van Doorn - nooit gelanceerd zijn. Dick en ondergetekende spraken elkaar op het hoogtepunt van de crisis telefonisch. “We moesten iets doen”. Binnen 24 uur ontstond er een zwaan kleef aan, een team, hulp, een naam en een product-idee.
Zonder #komop (meerdere weken lang een positief lichtpunt) geen #toogoodtowaste (zie o.a. dit filmpje). Daarna zijn dezelfde dames doorgegaan onder de naam #kromkommer.
De laatste jaren zie je dat er overheidspartijen (waaronder mijn geliefde WUR) op het thema voedselverspilling gedoken zijn. Waarschijnlijk met miljoenen aan overheidsmiddelen. #kromkommer en vergelijkbare kleine initiatieven zijn daardoor gesqueesed is mijn perceptie van de situatie.
Ik vind dat Chantal en haar team een zeer diepe buiging van ons moeten krijgen. Ze hebben in bijna zeven jaar voedselverspilling heel goed op de kaart gezet. Alle eer daarom naar deze dames. Dat ze het zakelijk niet volhouden in het ‘geweld’ dat is logisch, maar ook spijtig. Ik gunde ze de groei, eer en een betaalde boterham. Het gaat hen goed!