Voor de redactie-lunch kochten we zojuist 2 pakjes katenspek.Het ene pakje kwam uit de toonbank van de voormalige zelfsnijdende vleeswarenafdeling. De andere twee uit het rechtsopstaande koelmeubel waar de zelfbedieningsvleeswaren altijd al te vinden waren.
Ze verschillen in prijs. De niet-meer-zelfgesneden katenspekplakjes kosten € 14,90 per kilo. Wat de door meneer Stegeman (te herkennen aan het keurmerk NL 101 EG) voor AH in zijn fabriek gesneden plakjes vermeldt de verpakking niet, maar de kassabon wel, € 13,95. Een prijsverschil van 7%. Niets om van wakker te liggen, maar toch.

We vroegen een AH medewerker naar de oorzaak voor het verschil in prijs. Ze dacht dat het iets te maken had met het gebruik van conserveringsmiddelen in het vlees. Meneer Stegeman had er meer van gebruikt, dacht ze, en daarom was het iets goedkoper. Voor vers moet je iets meer betalen. Toen we lieten zien dat het 'versgesneden' katenspek ook NL 101 EG vermeldt en dus ook van Stegeman komt, wist ze het even niet meer. Wij wel. De zelfbedieningsverpakking zegt 'verpakt onder beschermende atmosfeer',
Het verschil zit 'm niet in de conseveringsmiddelen, maar in de verpakking. Stegeman verpakt onder gas. Daar is niets mis mee. Zo'n verpakking is zuurstofarm en houdt het vlees langer goed zodat er minder derving ontstaat. Er is dus een goede reden om het ene pakje duurder te laten zijn dan het andere, want derving kost geld.

Maar waarom dan toch de illusie van de versgesneden spul in de lucht houden? Wie houdt wie hier voor de gek?

Ons antwoord: Albert Heijn houdt de consument voor de gek en de onwetendheid van de consument zorgt ervoor dat Albert Heijn haar voor de gek moet blijven houden. Anders gaat ze naar een zelfsnijdende super of een dito slager.

Daar gaat het dus om: de onwetendheid van de consument verminderen. Daarom verzonnen we alvast een campagne: "duurzamer, goedkoper en even lekker en gezond, neem geen vers gesneden vleeswaar meer".

Albert Heijn verkoopt ook Euroshopper katenspek. Die smaakt wat zachter en is goedkoper. Het komt dan ook uit Duitsland (DE EV 42 EG, zegt het keurzegeltje) waar zijn de varkens, het slachten en het maken van vleeswaren goedkoper zijn. Het is duurzaam verpakt onder beschermende atmosfeer en kost maar € 7,65 per kilo, daarmee is het bijna de helft goedkoeper de de niet-meer-vers-gesneden katenspek van Albert Heijn. De kruiding is wat minder, maar u ziet hoe goedkoop een duurzame keuze kan zijn als je weet waar je op moet letten. Minder weggooien is nl. heel belangrijk. Er valt morgen al veel meer te besparen dan door minder vleeswaar eten.

Weg met 'vers van het mes' als het toch nep is!
Dit artikel afdrukken