Het eten bulkt van de tuin- en boerderijen af. Nederlandse consumenten boffen. We hebben supers die tot de goedkoopste van Europa behoren. Het eten kost geen fluit en de prijs kan nog verder omlaag omdat er sprake is van overaanbod. Da’s mooi meegenomen in deze tijden van crisis. Voor zo lang het duurt natuurlijk, want ergens moet de bank de stekker eruit trekken. Dan lost het probleem zich vanzelf op.
Toch doen de supers wat. Eerst kwamen ze met de kip van morgen. Twee weken geleden kwamen ze ook met het varken van morgen. Alle supers zitten nu met hetzelfde onderscheidende Good Farming merkvarken met één ster. Iedereen blij. Maar dat feest is natuurlijk van korte duur. Met hetzelfde kun je je niet onderscheiden. Bovendien kun je er donder op zeggen dat Wakker Dier zal ijveren voor hogere eisen. Toen iedereen het scharrelei had waar ze zich ooit hard voor maakten, veranderden ze dat in een ‘schuurei’. Iedereen moet nu aan het buitenei. Uw klant is al vergeten dat het scharrelei ooit ‘ok’ heette.
Het is dan ook verbazingwekkend dat er maar geen merken in vers ontstaan. Daar is alle reden toe. Je kunt er je bloemkool, komkommer, karbonade, braadworst, boterhamworst of biefstuk mee onderscheiden van je concurrent. En dat wil je, want er kan zomaar een vies beestje op zitten. Als ze ononderscheiden zijn, ben je de klos. Hebben ze de naam van iemand, dan voorkom je dat. De Tasty Toms van Ton Janssen hielden tijdens de EHEC-crisis met hun prijs boven de rest. Iedereen heeft er dus belang bij. Boer en tuinder, handel, super en ik als consument, want ik kan weer vertrouwen hebben.
Waarom komen supers met kippen en varkens van morgen en niet met verse merken van vandaag?
Deze tekst verscheen in de printeditie van de Levensmiddelenkrant; ik neem hem hier bij uitzondering over omdat ook op de Foodlog de discussie over merken en vertrouwen een toenemende rol speelt
Fotocredits: vers winkel in Utrecht, Foodlog Media
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dat hoeft niet Henric. De volumes liggen in retail. Die zoeken het onderscheidend al zo lang in prijs, dat dat is uitgemolken tot ver voorbij het houdbare punt. Dat realiseren de dames en heren inkopers zich ook.
Hoewel prijs altijd een issue zal blijven, ontstaat nu meer ruimte voor initiatieven die zich onderscheiden op andere vlakken.
Mark, laat ons dan eens zien hoe je om de grote vijf heengaat? Met voldoende volume, dat wel.
Harolds reactie is wel degelijk boeiend. Er spreekt frustratie uit. Ik denk dat hij ongelijk heeft, maar dat zijn frustratie uiterst reëel is. Het is nl. niet makkelijk om een goeie paprika beter te laten zijn dan hij al is.
Op de AgriFoodTop hield Harold Zondag een verhaal over zijn merk Holland Teelt. Ik was onder de indruk van zijn aanpak. Resultaat is dat er een lijn met groenteproducten (vers en koelvers gegaard) bij de Makro in het schap ligt. Onderscheidend: smaak, kleur en gemak.
Harold, je hebt ongelijk. Aantoonbaar.