Er moeten nieuwe ‘verdienmodellen’ komen en de supers moeten daar van de politiek voor zorgen. U weet al dat ik dat onzin vindt. Nederlandse supers kunnen geen problemen oplossen voor producenten die grofweg tachtig procent van hun productie over de grens sturen. Nagenoeg merkloos.

Het eten bulkt van de tuin- en boerderijen af. Nederlandse consumenten boffen. We hebben supers die tot de goedkoopste van Europa behoren. Het eten kost geen fluit en de prijs kan nog verder omlaag omdat er sprake is van overaanbod. Da’s mooi meegenomen in deze tijden van crisis. Voor zo lang het duurt natuurlijk, want ergens moet de bank de stekker eruit trekken. Dan lost het probleem zich vanzelf op.

Toch doen de supers wat. Eerst kwamen ze met de kip van morgen. Twee weken geleden kwamen ze ook met het varken van morgen. Alle supers zitten nu met hetzelfde onderscheidende Good Farming merkvarken met één ster. Iedereen blij. Maar dat feest is natuurlijk van korte duur. Met hetzelfde kun je je niet onderscheiden. Bovendien kun je er donder op zeggen dat Wakker Dier zal ijveren voor hogere eisen. Toen iedereen het scharrelei had waar ze zich ooit hard voor maakten, veranderden ze dat in een ‘schuurei’. Iedereen moet nu aan het buitenei. Uw klant is al vergeten dat het scharrelei ooit ‘ok’ heette.

Het is dan ook verbazingwekkend dat er maar geen merken in vers ontstaan. Daar is alle reden toe. Je kunt er je bloemkool, komkommer, karbonade, braadworst, boterhamworst of biefstuk mee onderscheiden van je concurrent. En dat wil je, want er kan zomaar een vies beestje op zitten. Als ze ononderscheiden zijn, ben je de klos. Hebben ze de naam van iemand, dan voorkom je dat. De Tasty Toms van Ton Janssen hielden tijdens de EHEC-crisis met hun prijs boven de rest. Iedereen heeft er dus belang bij. Boer en tuinder, handel, super en ik als consument, want ik kan weer vertrouwen hebben.

Waarom komen supers met kippen en varkens van morgen en niet met verse merken van vandaag?

Deze tekst verscheen in de printeditie van de Levensmiddelenkrant; ik neem hem hier bij uitzondering over omdat ook op de Foodlog de discussie over merken en vertrouwen een toenemende rol speelt

Fotocredits: vers winkel in Utrecht, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken