Het was een proef en ze gaan ermee door.
Ontevreden
Waarom steken tuinders zo veel tijd in een project dat logistiek niet echt gemakkelijk uit te voeren is? Het is een antwoord op de vele discussies in en buiten de tuinbouw van de afgelopen jaren. Deze tuinders voelen aan dat consumenten ontevreden zijn over slechte kwaliteit in relatie tot hoge prijzen. Zelf zijn ze weer ontevreden hoe de handel vaak met hun kindjes om gaat. Het is het bekende verhaal van de dominantie van het supermarktkanaal en de reactie daarop met schaalvergroting bij de kwekers.
Kritische blik
Vet worden ze er voorlopig nog niet van. De proef was bedoeld om te kijken of een nieuwe manier van verkopen lukt. Versvandekweker.nl wil vooral inventariseren wat consumenten willen en vinden. Ze vragen om een kritische blik.
Producten zijn tijdens deze proef thuisbezorgd binnen bepaalde postcodegebieden. Helemaal local for local dus, al zit ‘m dat vooral in praktische redenen. Wie daarbuiten woont kan zijn producten afhalen, of de kosten voor bezorging uitsparen.
Na een half jaar, blijkt de proef geslaagd. Het werkt: mensen willen verser en waarderen verser en beter. Daarom pakken de tuinders nu groter uit. Ze noemen hun project inmiddels een ‘webmarket’.
Ze schrijven: “De consument verlangt een duurzaam, vers en eerlijk product en de telers een gezonde marge. De kwekers, uit het Oost- en Westland, staan dan ook te springen om hiermee aan de slag te gaan en de markt nog verder in te duiken.” Begon het project met tien kwekers, inmiddels doen er dertig aan mee.
Ambitie
Versvandekweker.nl is nog steeds regionaal, maar de ambitie ligt hoger. Het concept zal steeds verder worden uitgerold. Hou ze dus in de gaten. Volg bijvoorbeeld Roy Persoon, paprikateler in Bleiswijk op Twitter: @VersvdKweker. Samen met zijn broer Nick draait hij de organisatie. Bestel eens wat en laat het ook hier horen. Die jongens willen leren en zijn niet bang van een beetje kritiek.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Sinds 2007 doen we mee met Vers van de Kweker, bij de eerste opzet van Vers van de kweker zijn we betrokken geweest. Destijds een landelijk gepromote website die met verskoeriers de bloemen en planten naar de kopende consument bracht. Heel NL voorzien van producten ergens bij een kweker vandaan, bleek niet de oplossing.
De laatste paar maanden zijn onze producten via de huidige Vers van de Kweker site te koop. Mensen uit de regio bestellen bij telers en kwekers in de regio, halen zelf hun product op bij het afgesproken distributiecentrum.
Voor ons ook veel te kleinschalig, maar zien dit als investering en hopen natuurlijk op meer!
Mensen kennen de kwekers bij naam, lezen er wel eens wat over in de krant, kennen iemand die er werkt. In plaats van het plantje of de komkommer aan de deur te halen, waar we niet op zitten te wachten, kunnen we nu doorverwijzen naar de website. Bundel de goede, verse producten in de regio, zorg dat mensen tevreden zijn met hun product en zij vertellen hierover en komen terug naar de site.
Regionaal zie ik zeker meer mogelijkheden, nationaal heb ik nog vraagtekens. Zie daarom erg uit naar de plannen van Vers vd Kweker.
@vanBreukelen, de plus heeft een geweldige marketing actie opgetuigd. Eentje die de consument verleid om oerhollandse, eerlijke producten te kopen die in een korte en nogmaals (zo lijkt) eerlijke keten worden geteeld, verkocht en geconsumeerd. Allereerst is versvandekweker.nl de plus dankbaar voor deze actie. Zij maken de consument bewust dat het eerlijker moet, de markt voor eerlijke en verse producten leeft en groeit. Dat ze uiteindelijk niet helemaal kunnen waarmaken wat ze zeggen is in de aflevering van de keuringsdienst op 7 jan '10 wel duidelijk geworden: http://www.keuringsdienst.nl/page/6619/nl
Willem&Drees;daarentegen kijken gelukkig wel verder dan hun eigen zak. Maar ook een succesvolle partij als willem&drees;zien wij niet als concurrentie. Zowel de consument als de producent moeten de grote winnaars worden van deze evolutie.
In mijn wei: Jona Red (ook wel Jona Gored genoemd)
Dus niet Jona Gold. Heerlijke appel..
wie is jan de groente(n?)man nou weer? Doet me denken aan dat radioprogramma, groenteman,groenteman, chachacha! Ik luisterde er wel altijd graag naar, maar eigenlijk was dat toen nog voor meisjes en vrouwen. Jongens mochten daar niet naar luisteren, en nu ze dat wel mogen, zijn ze er niet meer, helaas sinterklaas! De James Grieve, ik hoop dat hij niet echt helemaal verdwijnt, bij de AH hoeft niet van mij.
James Grieve zal je nooit en te nimmer bij AH in de schappen vinden.De houdbaarheid van deze appel is laag, de omloopsnelheid is laag en een keer niet goed vullen is plekken op de appels.
Deze appel is voor telers niet echt aantrekkelijk net een beetje geluk 3 weken oogst per jaar.
Misschien woon je bij een c1000 een plus of een jumbo in de buurt weet zeker dat de AGF chef ze graag voor je bestelt.