Sinds een half jaar heeft een groep kwekers van kasgroenten, bloemen en planten uit het westen van Nederland de webshop versvandekweker.nl geopend. Op een enkeling na, gaat het om reguliere en dus grote bedrijven. Daarom kunnen ze behalve voor de supers en handel, nu ook wat producten klein verpakken voor consumenten.
Het was een proef en ze gaan ermee door.

Ontevreden
Waarom steken tuinders zo veel tijd in een project dat logistiek niet echt gemakkelijk uit te voeren is? Het is een antwoord op de vele discussies in en buiten de tuinbouw van de afgelopen jaren. Deze tuinders voelen aan dat consumenten ontevreden zijn over slechte kwaliteit in relatie tot hoge prijzen. Zelf zijn ze weer ontevreden hoe de handel vaak met hun kindjes om gaat. Het is het bekende verhaal van de dominantie van het supermarktkanaal en de reactie daarop met schaalvergroting bij de kwekers.

Kritische blik
Vet worden ze er voorlopig nog niet van. De proef was bedoeld om te kijken of een nieuwe manier van verkopen lukt. Versvandekweker.nl wil vooral inventariseren wat consumenten willen en vinden. Ze vragen om een kritische blik.
Producten zijn tijdens deze proef thuisbezorgd binnen bepaalde postcodegebieden. Helemaal local for local dus, al zit ‘m dat vooral in praktische redenen. Wie daarbuiten woont kan zijn producten afhalen, of de kosten voor bezorging uitsparen.

Na een half jaar, blijkt de proef geslaagd. Het werkt: mensen willen verser en waarderen verser en beter. Daarom pakken de tuinders nu groter uit. Ze noemen hun project inmiddels een ‘webmarket’. Binnenkort komt er een nieuwe website en inmiddels kunnen kopers hun aankopen afrekenen via Ideal. Ook geven ze aan dat je als koper veel meer informatie kunt krijgen over de producten die je koopt. Je sleept niet alleen een krop sla in je winkelwagentje, maar je kunt ook communiceren met de tuinder die het kropje heeft geteeld.

Ze schrijven: “De consument verlangt een duurzaam, vers en eerlijk product en de telers een gezonde marge. De kwekers, uit het Oost- en Westland, staan dan ook te springen om hiermee aan de slag te gaan en de markt nog verder in te duiken.” Begon het project met tien kwekers, inmiddels doen er dertig aan mee.

Ambitie
Versvandekweker.nl is nog steeds regionaal, maar de ambitie ligt hoger. Het concept zal steeds verder worden uitgerold. Hou ze dus in de gaten. Volg bijvoorbeeld Roy Persoon, paprikateler in Bleiswijk op Twitter: @VersvdKweker. Samen met zijn broer Nick draait hij de organisatie. Bestel eens wat en laat het ook hier horen. Die jongens willen leren en zijn niet bang van een beetje kritiek.
Dit artikel afdrukken