"Ultrabewerkte voedingsmiddelen worden meer gepromoot dan gezonde voedingsmiddelen", ontdekte het Belgische gezondheidsinstituut Sciensano. Een jaar lang hield Sciensano de reclamefolders van Colruyt, Delhaize, Aldi, Carrefour en Lidl bij.
Slechts 10% van de meer dan 15.000 aanbiedingen ging over verse groente en fruit. Meer dan de helft (53%) had betrekking op ultrabewerkte voedingsmiddelen, zoals vleesproducten, frisdranken, koekjes en snoep. Van de aanbiedingen in de folders van Colruyt bestond 62% uit ultraprocessed foods, terwijl dit bij Lidl 'maar' 42% was. Op het gebied van vers liepen de verschillen uiteen van 4% tot 18%. Wel opvallend was dat de aanbiedingen van gezonde producten verhoudingsgewijs vaker op de voorpagina's van de folders voorkwamen. Bij Colruyt ging het om 12,5% van de gevallen, bij Aldi (de best scorende supermarktketen voor dit type reclames) om 41%.
Sciensano maakt zich zorgen over de Belgische volksgezondheid. Slechte voedingsgewoonten zijn, na tabak en verhoogde bloeddruk, de op twee na grootste ziektelast in België. Supermarkten spannen zich al in voor gezonde voeding, erkent onderzoeker Stefanie Vandevijvere, maar ze kunnen nog meer doen in hun rol als verkoper. "Ze zullen zich verschuilen achter de eisen van de leveranciers en de grote merken, maar ze hebben wel degelijk de macht om daar tegen in te gaan,” zegt Vandenvijvere. Ze pleit daarnaast voor overheidsingrijpen in de vorm van een taks op ongezonde producten, subsidie voor gezondere of een combinatie en signaleert dat daar nadrukkelijke 'politiek wil' voor nodig is.
Slechts 10% van de meer dan 15.000 aanbiedingen ging over verse groente en fruit. Meer dan de helft (53%) had betrekking op ultrabewerkte voedingsmiddelen, zoals vleesproducten, frisdranken, koekjes en snoep. Van de aanbiedingen in de folders van Colruyt bestond 62% uit ultraprocessed foods, terwijl dit bij Lidl 'maar' 42% was. Op het gebied van vers liepen de verschillen uiteen van 4% tot 18%. Wel opvallend was dat de aanbiedingen van gezonde producten verhoudingsgewijs vaker op de voorpagina's van de folders voorkwamen. Bij Colruyt ging het om 12,5% van de gevallen, bij Aldi (de best scorende supermarktketen voor dit type reclames) om 41%.
Sciensano maakt zich zorgen over de Belgische volksgezondheid. Slechte voedingsgewoonten zijn, na tabak en verhoogde bloeddruk, de op twee na grootste ziektelast in België. Supermarkten spannen zich al in voor gezonde voeding, erkent onderzoeker Stefanie Vandevijvere, maar ze kunnen nog meer doen in hun rol als verkoper. "Ze zullen zich verschuilen achter de eisen van de leveranciers en de grote merken, maar ze hebben wel degelijk de macht om daar tegen in te gaan,” zegt Vandenvijvere. Ze pleit daarnaast voor overheidsingrijpen in de vorm van een taks op ongezonde producten, subsidie voor gezondere of een combinatie en signaleert dat daar nadrukkelijke 'politiek wil' voor nodig is.
In een discussie over prijsstijgingen van levensmiddelen elders op Foodlog legde reclame-expert Jan Peter van Doorn gisteren uit waarom supermarkten klanten bij voorkeur verleiden met aanbiedingen voor niet-verse producten. Het publiek komt niet voor aanbiedingen van tomaten en aardappelen omdat ze er niet meer van kopen dan ze nodig hebben. Tomaten en aardappelen koop je bovendien ook als ze duurder zijn. Chips en frisdrank koop je dubbelop als ze in de aanbieding zijn omdat je er graag meer van eet. Tomaten en bloemkool koop je niet om er extra van te eten en genieten. En daarom is zogeheten highly palatable 'meuk' vaker in de aanbieding.
Wat doen ‘we’ daar dan aan? Foodreclame richtlijnen opstellen? Vanuit den haag? Vanuit de EC? Voedingsvoorlichting implementeren in het onderwijs? 1 uur per week, maand? Welke ‘voorlichting’ is de juiste? VV mag weer van de een, maar van de ander niet. Suiker is niet gevaarlijk zegt de ene professor, maar de ander zegt van wel. Ook zo’n dingetje.
Slechte voeding verschaft behalve genot ook werkgelegenheid. Niet alleen in de UPF industry, maar door jarenlang meuk eten uiteindelijk ook in de medical industry. Het meest zichtbare resultaat zien we om ons heen: de obese medemens.
En een der nu spelende gevolgen is het bij zo velen verzwakt immuunsysteem dat wijdt openstaat voor vooral SARS-CoV-2 beestjes en ‘als enige oplossing’ vaccineren ‘noodzakelijk’ maakt ipv meuk vermijden en eindelijk eens goed leren eten.
Maar goed eten met plenty vit. A, C, D, E, seleen, zink, magnesium, melatonine dat ook beschermt tegen het Angstvirus wordt door de medical industry en hun meelopers niet gepruimd. Dan liever een niet uitgetest vaccin als experiment op de mensheid los laten.
Volg de geldstromen.
Met 'politieke wil' wordt ingrijpen en verbieden bedoeld. Hoever willen we - als kiezers van de politiek - gaan?
Een totaalverbod op reclame voor niet-verse producten is denkbaar. Wil je dat? Je kunt zelfs het hele aanbod van de levensmiddelenindustrie verbieden. Maar waar begin je en waar stop je?
En als het niet gebeurt, komt er dan straks een proces tegen Mondelez, P&G, Unilever, PepsiCo, Nestlé etc zoals er nu een uitspraak is tegen Shell?
Ook uit de andere draad: _@20 Zoals ze op de hoofdkantoren zeggen: het geld wordt in de winkels verdiend, cent voor cent .
Letten we op dat de reclamefolder in Nederland op retour is? De Nee / Nee sticker moet in deze gemeenten een Ja / Ja sticker zijn . Hoe snel gaat deze lijst groeien naar alle gemeentes? (met 5 jaar op 90% van de brievenbussen?)
Moet de vraag niet zijn: Hoe werkt het algoritme van bijv. Picnic? Welke sturing en wetgeving zit daar achter? Daar komt pas echt retail is detail om de hoek kijken. Pricing is in algoritmes nog vele malen dynamischer ( voor de ingewijden in retail: de vliegticket prijsstelling, mythes en waarheden)
Ervaring: Ik heb al jaren een Nee / Nee sticker bevalt prima. Enkel de kop stellingen en actie display's in de supermarkt heb ik moeten leren negeren. Ook dat went vrij vlot.
Voor bijv. wasmiddel wil ik het niet missen. Dat is een supermarkt product waar ik me anders zo bedonderd voel om ze niet in de aanbieding te kopen.
Markteers zijn zo goed in het verleiden, ook om producten te kopen die we NIET nodig hebben. Zij kunnen toch vast en zeker ook methoden verzinnen om ons producten te laten kopen die we WEL nodig hebben?
Wat de ander nodig heeft vind ik niet nodig — of omgekeerd.
Tafel, stoel, bed, dak, water en eten.
Al wat nodig is.
Maar niet voldoende.