"Ultrabewerkte voedingsmiddelen worden meer gepromoot dan gezonde voedingsmiddelen", ontdekte het Belgische gezondheidsinstituut Sciensano. Een jaar lang hield Sciensano de reclamefolders van Colruyt, Delhaize, Aldi, Carrefour en Lidl bij.

Slechts 10% van de meer dan 15.000 aanbiedingen ging over verse groente en fruit. Meer dan de helft (53%) had betrekking op ultrabewerkte voedingsmiddelen, zoals vleesproducten, frisdranken, koekjes en snoep. Van de aanbiedingen in de folders van Colruyt bestond 62% uit ultraprocessed foods, terwijl dit bij Lidl 'maar' 42% was. Op het gebied van vers liepen de verschillen uiteen van 4% tot 18%. Wel opvallend was dat de aanbiedingen van gezonde producten verhoudingsgewijs vaker op de voorpagina's van de folders voorkwamen. Bij Colruyt ging het om 12,5% van de gevallen, bij Aldi (de best scorende supermarktketen voor dit type reclames) om 41%.

Sciensano maakt zich zorgen over de Belgische volksgezondheid. Slechte voedingsgewoonten zijn, na tabak en verhoogde bloeddruk, de op twee na grootste ziektelast in België. Supermarkten spannen zich al in voor gezonde voeding, erkent onderzoeker Stefanie Vandevijvere, maar ze kunnen nog meer doen in hun rol als verkoper. "Ze zullen zich verschuilen achter de eisen van de leveranciers en de grote merken, maar ze hebben wel degelijk de macht om daar tegen in te gaan,” zegt Vandenvijvere. Ze pleit daarnaast voor overheidsingrijpen in de vorm van een taks op ongezonde producten, subsidie voor gezondere of een combinatie en signaleert dat daar nadrukkelijke 'politiek wil' voor nodig is.

In een discussie over prijsstijgingen van levensmiddelen elders op Foodlog legde reclame-expert Jan Peter van Doorn gisteren uit waarom supermarkten klanten bij voorkeur verleiden met aanbiedingen voor niet-verse producten. Het publiek komt niet voor aanbiedingen van tomaten en aardappelen omdat ze er niet meer van kopen dan ze nodig hebben. Tomaten en aardappelen koop je bovendien ook als ze duurder zijn. Chips en frisdrank koop je dubbelop als ze in de aanbieding zijn omdat je er graag meer van eet. Tomaten en bloemkool koop je niet om er extra van te eten en genieten. En daarom is zogeheten highly palatable 'meuk' vaker in de aanbieding.
Ultrabewerkte voedingsmiddelen worden meer gepromoot dan gezonde voedingsmiddelen
  • Deel
Druk af