“In een samenleving die schoonheid gelijkstelt aan kwaliteit, leeft het idee dat producten die niet voldoen aan het schoonheidsideaal minder wenselijk zijn dan hun perfecte collega’s. Dit draagt bij aan de 1,3 miljard ton verspilde voedsel per jaar”, schrijven de auteurs van een nieuwe studie. We kennen al de Nederlandse Buitenbeentjes, of de Britse Wonky Vegs voor versproducten die niet aan het schoonheidsideaal voldoen. Maar wat als producten er wat ouder uit gaan zien?

De onderzoekers de Universiteit van Illinois en Houston bekeken deze onnodige verspilling door een 'wabi-sabi'-lens. Wabi-sabi is een Japanse levensfilosofie die de onvolkomenheden van veroudering en het onvermijdelijke verstrijken van de tijd eert.

'Humaniseren'
De onderzoekers stellen voor om versproducten menselijke eigenschappen mee te geven. Denk aan het afbeelden van komkommers in de vorm van een menselijk gezicht of zonnebadende bananen in een ligstoel. Proefpersonen waardeerden verse producten met tekenen van ouderdom na zulke beelden als aantrekkelijker. Het bleek wel uit te maken of consumenten een 'oud is goud' of 'jong is goed' instelling hebben. Bij de eerste groep had het humaniseren van de versproducten het grootste effect.

Wabi-sabi laat consumenten producten barmhartiger tegemoet treden, denken de onderzoekers. Ouder worden is immers een natuurlijk proces.

Vooral supermarktmanagers en andere marketeers kunnen deze strategie in hun winkel toepassen, volgens de onderzoekers. “Hierdoor hoeven ze de prijs van producten die de houdbaarheidsdatum naderen misschien niet eens te verlagen”, aldus professor Vanessa Patrick.
Dit artikel afdrukken