Eerder dit jaar verkocht de Noord-Hollandse familie Deen zijn supermarkten. De transactie heeft vier winnaars opgeleverd. De familie Deen bespaarde zich de miljoeneninvesteringen die nodig zijn om de distributiecentra te automatiseren en mee te gaan in het online tijdperk en cashte het bedrijf.

De Geodienst van de Rijksuniversiteit Groningen onderzocht voor hoeveel huishoudens de dichtstbijzijnde supermarkt veranderd is, door voor alle postcodes in het voormalige Deen-gebied de afstand tot de 5 dichtsbijgelegen supermarkten te bepalen.

Albert Heijn blijkt maar liefst voor 84.000 nieuwe huishoudens de dichtstbijzijnde super te worden. De Zaanse super lost zijn ondervertegenwoordiging in Noord-Holland op: in Hoorn gingen 6 van de 8 Deen-vestigingen naar Albert Heijn, die daarmee in één keer de dominante keten in de stad geworden is.

De kleine supermarktformules DekaMarkt en Vomar worden vaker nieuwe nummer 2 in een gebied. DekaMarkt dicht met de overgenomen filialen zijn 'gat' tussen de regio's Amsterdam en Almere. En Vomar voegt Flevoland als nieuwe regio toe. Daar komt nog bij, zegt Vomar-directeur Van Haren in Het Financieele Dagblad, dat niet alle klanten zich thuis voelen bij de nieuwe identiteit van hun 'oude' Deen-filiaal. "Op meerdere plekken waar wij al in de buurt van een Deen-winkel zaten die naar Albert Heijn of DekaMarkt is gegaan, hebben wij daar heel veel profijt van. Dat is een zeer aangenaam toetje op de businesscase." Jumbo - van oorsprong een Brabantse formule - viste achter het net en staat daarmee in Noord-Holland op achterstand.

  • Deel
Druk af