Zeven op de tien consumenten koopt een deel van zijn dagelijkse boodschappen biologisch. Dat doen ze uit zorgen om het milieu (56%), vanwege het ruimere assortiment (50%), omdat ze het gezonder vinden (24%) en denken dat het lekkerder is (18%). Deze voorkeuren en gedachten lieten het aandeel biologische levensmiddelen in 2017 in het supermarktkanaal met 6% groeien ten opzichte van 2016; speciaalzaken hebben inmiddels last van de groei in het grootwinkelbedrijf.

De verkoop van biologische babyvoeding valt het meest op. In 2017 groeide de markt met 23%; in 2018 zette die groei door met nog eens 18,3% ten opzichte van 2107. Daarmee is babyvoeding verreweg de grootste stijger binnen de productgroep ‘droge kruidenierswaren’ in de supermarkt.

Van alle babyvoeding in de markt is inmiddels 18% biologisch. Een dergelijk aandeel wordt in de supermarkt alleen benaderd door biologische eieren (ruim 15%), terwijl de eerstvolgende grote biologische categorieën - zuivel (4,3%) en aardappelen, groente en fruit (4%) - daar een flink eind bij achterblijven.

Speciaalsupermarkt Ekoplaza ziet biologisch eten voor het jonge kind stijgen in de belangstelling. Volgens Charlotte van Kessel, category manager bij Ekoplaza, is die trend vooral sterk onder ouders die zelf nog niet helemaal biologisch eten, maar het wel voor hun kind willen. Klanten die zelf veel biologisch kopen, maken volgens Van Kessel de prakjes voor hun spruit het liefst zelf "vanwege de voorkeur voor onbewerkte voeding". Om onder de residu-norm voor bestrijdingsmiddelen te blijven, raadt Ekoplaza aan om babyvoeding te maken met biologische ingrediënten.

Gangbare supermarkten stellen overigens vrijwel zonder uitzondering normen aan hun leveranciers die ver onder de wetenschappelijk vastgestelde Acceptable Daily Intakes (ADI's) en de wettelijke Maximale Residu Limiet (MRL's) liggen. Aldi hanteert de strengste normen, stelden foodwatch en Milieudefensie vast.
Dit artikel afdrukken