Het idee is eenvoudig en verleidelijk: je koopt een cadeaubon voor je Facebook-vriend(in) bij een van de deelnemende winkels, de ontvanger slaat de bon op op zijn of haar smartphone en gaat er mee winkelen (zowel online als offline). Het kost de deelnemende retailers weinig aan marketing, en bovendien geven de bonnenhouders vaak nog meer uit als ze in de winkel zijn dan alleen het bedrag van de bon.
De Zweedse app Wrapp heeft volgens RetailDetail inmiddels 165.000 actieve gebruikers die sinds september al meer dan 1,6 miljoen cadeaubonnen hebben gekocht, in te wisselen bij 50 winkels in Europa. De app is beschikbaar in Zweden, Noorwegen, Engeland en de US, en komt binnenkort ook beschikbaar in Nederland en andere Europese landen.

De verwachtingen rondom social gifting zijn hooggespannen. Koffie- en taartverkoper Starbucks zegt bijvoorbeeld: Starbucks verwacht dat de trend in de nabije toekomst 20 procent zal uitmaken van het totale aandeel in korting- en cadeaubonnen. “Van op onze site kunnen klanten doorklikken naar hun Facebook-account, verjaardagen raadplegen en Facebook-vrienden rechtstreeks een cadeaubon doorsturen. Dit nieuws kunnen ze daarna delen op hun Facebook-profiel.”

Toch is enige voorzichtigheid wel geboden. De populariteit van Facebook is een veelbelovende bodem onder een toepassing als social gifting. Maar er zijn grenzen. Zeg nou zelf: een stukje echte verjaardagstaart met je échte vrienden is toch veel lekkerder dan een virtuele high tea in Londen op de bon?

Fotocredits: judsond
Dit artikel afdrukken