In de Ondertussen van vrijdag 27 maart vallen mij deze berichten op:

- in JOGG-buurten is een daling van overgewicht te zien, maar het is nog onduidelijk of die toe te schrijven is aan de gecoördineerde JOGG-aanpak (Nieuws voor Diëtisten). Dat blijkt uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De JOGG-aanpak (voorheen voluit Jongeren op Gezond Gewicht genoemd) is bedoeld om de omgeving waarin kinderen en jongeren opgroeien structureel gezonder te maken. In het vierde jaar na de invoering van de JOGG-aanpak is het aantal kinderen tussen 2 en 19 jaar met overgewicht 9%-punt lager dan in niet-JOGG-buurten. Maar het verschil is niet statistisch significant; mede door het kleine aantal deelnemers aan het onderzoek kan het resultaat niet worden toegeschreven aan JOGG. Qua beweging waren er ook geen overtuigende verschillen te zien tussen kinderen en jongeren in wijken met en zonder JOGG. Het vervolgonderzoek in 2022 zal meer zekerheid moeten bieden.

- vijgen, citroenen, peul- en passievruchten; het wordt moeilijker om verse groenten en fruit uit het buitenland naar België te krijgen, aldus DeTijd. Nu liggen er nog voldoende groenten en fruit in de Belgische winkelschappen. Omdat een groot deel van het vervoer over water gaat, is dat de komende dagen en weken ook nog wel het geval. Maar zijn er bijvoorbeeld nog genoeg citroenplukkers in Spanje? Steeds meer landen zijn op slot en er ontstaan vervoersproblemen. Trucks rijden nog maar met één chauffeur. Dat kost meer tijd, net als oponthoud door rijen voor sommige grenzen. Daarnaast gaan er een stuk minder passagiersvliegtuigen die in hun laadruimte versproducten kunnen vervoeren. Door de schaarste kunnen de prijzen gaan oplopen, waarschuwt de zakenkrant. De vraag is wie die prijs betaalt. Vooralsnog is er in Nederlandse supermarkten geen prijsstijging te zien op hamsterproducten (Foodlog). Er is genoeg voedsel op de wereld, maar niet allemaal op de juiste plaats.

- de omzet van Thuisbezorgd.nl loopt terug. Dat meldt Jitse Groen, CEO van moederbedrijf Takeaway.com op BNR. “Wat veel mensen vergeten is dat alle kantoren dicht zijn en dat wij voor een groot deel van onze omzet afhankelijk zijn van mensen die op kantoor zitten, die zitten nu thuis.” Thuisbezorgd.nl mag wel ruim 2.000 nieuwe aanmeldingen verwelkomen. Die toeloop is het bestelplatform nog deels aan het verwerken. De nieuwe restaurants zullen ongetwijfeld een beetje compenseren, verwacht Groen. “Wij mogen niet klagen, maar het is bij ons geen hosanna.”

De deur van de kaaswinkel van Maartje de Vos in Breskens staat permanent open. Dan hoeft niemand de deurklink aan te raken, dus coronaproof. Door de coronacrisis zag ze haar omzet kelderen: geen horecaleveringen en geen toeristen meer. De Vos bezorgt inmiddels aan huis, voor een luttel bedrag (PZC). Ook de Belgische producent en keten van gezonde salades en meeneemmaaltijden Foodmaker bezorgt vanaf 1 april thuis. De keten ontwikkelde 'virusproof' maaltijden (RetailDetail). Foodmaker gelooft dat het eten van groenten het immuunsysteem zal versterken. De #vedgeversusvirus-foodboxen worden - uiteraard - contactloos bezorgd. En een groep Brabantse ondernemers laat via de stichting Dank voor de Goede Zorg vanaf deze week dagelijks 1.000 gratis maaltijden klaarzetten voor het zwaarbelaste zorgpersoneel in Brabant (MissetHoreca).

Check Ondertussen dat onderwijl alweer verder is!
Dit artikel afdrukken