Flash
De Britse regering voert een verbod in op reclame van ongezonde voedingsmiddelen. Dat betekent geen spotjes meer voor snoep, chips en frisdrank, niet online én niet op TV vóór 21.00 uur. De Britse regering hoopt zo kinderobesitas terug te dringen. Vanaf oktober volgend jaar gaat de wet in.

De ministers denken dat kinderen door de wet elke dag gemiddeld 8,9 seconden minder reclames voor junkfood zien. Ze verwachten dat kinderen daardoor per jaar 7,2 miljard kilocalorieën minder eten. Dat zou in totaal 20.000 gevallen van obesitas voorkomen.

Maar er is veel kritiek op de wet. Het reclameverbod geldt niet alleen voor pizza en snoepreclames, maar ook voor producten als havermout, crackers en rijstwafels. Met andere woorden: voor producten die gezondheidsexperts normaliter als gezond bestempelen. Zelfs zogenaamd gezonde toetjes met calcium en vitamine D vallen onder de regels als er een klein beetje suiker in zit. Gezondheidsexperts in de Daily Mail vinden dat overdreven.

Het doet denken aan de discussie rondom de afschaffing van de btw op groenten en fruit in Nederland. Het definiëren van het verschil tussen gezonde en ongezonde producten blijkt lastig voor overheden, maar de Britse trekt zich daar weinig van aan.

Het verbod zal de industrie en media zo’n £199 miljoen per jaar kosten aan gederfde reclame-inkomsten.
ft.com

Meer flash

Most Liked Today