Dat constateert Wageningen Economic Research in de Monitor Duurzaam Voedsel, opgesteld in opdracht van het ministerie van LNV.

Volgens de definitie in de Monitor vallen onder 'duurzaam voedsel' alle "voedingsproducten waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn en/of sociale aspecten dan wettelijk verplicht is, en waar een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk op staat." Meegenomen worden de productgroepen aardappelen, groenten en fruit, brood, granen, koek en gebak, eieren, houdbare producten, samengestelde maaltijden, koffie, thee, vis, vlees, vleeswaren, zuivel en dranken.

Het meest gekochte - en bekende - duurzaamheidskeurmerk is het vleeskeurmerk Beter Leven; daar gaven Nederlandse consumenten zo'n €2,8 miljard aan uit. Nummers 2 en 3 zijn Biologisch (€1,6 miljard) en het fair trade keurmerk UTZ Certified (€1,5 miljard). 'Nieuwkomer' On the Way to PlanetProof was de hardste groeier. Dit keurmerk, recent geïntroduceerd voor aardappelen, uien, groente, fruit, kruiden, zuivel, eieren en dranken, neemt verschillende duurzaamheidsthema’s mee waaronder klimaat, bodem, landschap, biodiversiteit, water en dierwelzijn. De omzet steeg met 492% naar €617 miljoen. Van de overige keurmerken, ASC, Biologisch, Beter Leven, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, Rainforest Alliance, UTZ Certified, Label Rouge en Vrije Uitloop, nam de omzet toe met tussen de 5% en 14%.

In de supermarkten zie je de consument het vaakst de switch naar duurzaam maken: 19% meer duurzame aankopen dan in 2018. In de foodservicesector (horeca, catering, zorginstellingen en recreatieplekken) kozen Nederlanders 16% vaker voor duurzaam. Met dien verstande dat in de foodservice vooral het gebruik van duurzame zuivel toenam (+78%), door de introductie van PlanetProof. "Eieren, groenten en fruit daalden met respectievelijk 12% en 11% in gebruik", aldus Resource. "Een echte verklaring is hiervoor niet te vinden." In zorginstellingen steeg de toename van duurzaam voedsel met maar liefst 42%, bij verkooppunten onderweg (vliegtuig, auto en trein) daalde de omzet van duurzaam voedsel met 11%.

Er valt één 'slachtoffer' in de verduurzaming van de Nederlandse voedselaankopen: de gespecialiseerde duurzame winkels, waar vooral biologische en biodynamische voeding over de toonbank gaat. Die winkels hebben het al jaren moeilijk met de supermarkten die ook biologische voedingsmiddelen verkopen, vaak tegen een lagere prijs. In 2019 boekten ook zij een omzetstijging, van 2%, schrijft de WUR. Die stijging komt echter geheel op het conto van de btw-verhoging van 6% naar 9%. "De facto is er daarom sprake van reëel omzetverlies."
Dit artikel afdrukken