Deze laatste podcast in aanloop naar het eerste Foodlog Café @WFC ging al eerder online. Ik sprak met Marc Jansen en Erwin Wunnekink. Jansen is directeur van het CBL, de koepel van supermarktorganisaties in Nederland. Melkveehouder Wunnekink is voorzitter van de grootste vakgroep binnen de Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland, LTO melkveehouderij. Ze hadden het over de rol van de markt bij verduurzaming. Gaat duurzaamheid via de kassa van supermarkten betaald worden?
Dat het kan, bewees de één-ster Beter Leven Kip, die de plofkip uit de schappen van de supermarkten verdrong en zelfs een daverend succes werd. En wist je dat behalve voor dierenwelzijn inmiddels ook voor biodiversiteit aan de kassa van Nederlandse supermarkten betaald wordt? Maar omdat Nederland bijvoorbeeld 70% van zijn melk exporteert, kunnen Nederlandse supermarkten niet de verduurzaming van al het voedsel dat op Nederlandse bodem wordt gemaakt doorberekenen aan consumenten. Als onze supermarkten de verduurzaming van al die export moeten betalen, zou jij straks betalen voor de verduurzaming van de boodschappen van Duitse en andere Europese consumenten. Zo werkt dat niet. Ligt daar dan een taak voor buitenlandse supermarkten en levensmiddelenfabrikanten, zoals exporterende zuivelverwerkers? Of moet de overheid exportsubsidies verlenen?
Melkveehouder Erwin Wunnekink wil graag zijn gras later maaien en heggen aanleggen om de vogelstand rond zijn boerderij een flink eind vooruit te helpen. Maar dan moet wel iemand de rekening betalen. Het kan namelijk niet uit als de markt er niet voor betaalt, maar voor die heggen en dat late maaien zijn nog geen toereikende keurmerken. Consumenten weten nog niet dat ze ervoor kunnen betalen en weten niet wat ze ervoor terugkrijgen. Moet daar de overheid bijspringen met belastinggeld om een mooi, vogelrijk landschap mogelijk te maken? Of moeten supermarkten met hun buitenlandse collega's en leveranciers er over de grenzen heen een markt voor creëren?
Luister de podcast via Spotify of SoundCloud.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog