Is dat nou briljante marketing van de pakjes, bakjes en zakjes visionairen of niet?
Trouwens, zie je dat de alleen-maar voedingsclaim van die logo's bedoeld is als een gezondheidsclaim, terwijl ze daar beslist geen aanspraak op kunnen en dus ook niet mogen maken?
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel denkt dat het aantal producten met een gezondheidslogo in de winkelschappen over twee jaar zal verdubbelen. Dat maakte de organisatie bekend tijdens de overhandiging van het ‘CBL Zichtboek Gezond’ aan de leden van de Vaste Kamercommissie van VWS.
Met de overhandiging van het ‘CBL Zichtboek Gezond’ wil de supermarktbranche laten zien volop in te spelen op de trend van gezonde voeding. In het naslagwerkje staan ook bijdragen van minister Klink van VWS en van het Voedingscentrum.
“Op ruim 3.500 producten prijkt nu een gezondheidslogo. Wij verwachten over twee jaar een verdubbeling naar 7.000 producten. Dit betekent 500.000 ton minder vet, suiker en zout in levensmiddelen. Dit is een megaoperatie”, zegt Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en Kwaliteit van het CBL.
Supermarkten ontplooien volop activiteiten op het gebied van gezondheid, zoals met het actieplan ‘Stimulans naar Balans’, waarbij het gezondheidslogo het speerpunt is. Zo staat op huismerken de volledige voedingswaarde en worden de calorieën per 100 gram of portie genoemd. Bovendien zijn de porties kleiner.
Eind oktober begint het CBL samen met het Voedingscentrum met supermarktrondleidingen voor basisschoolklassen. Op die manier raken de kinderen op een speelse manier bekend met gezonde en lekkere voeding.
bron: VMT
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Jesses!!! Wat word ik doodziek van al die stickertjes die pretenderen dat iets "gezond" zou zijn.
Het idee dat zelfs "gerenommeerde instellingen" hieraan meewerken ( oh ja, ze mogen in ruil daarvoor de klantgegevens van AH gebruiken!!!Ha,ha,ha, wat nou "onafhankelijk"??) maakt me helemaal misselijk....
Knakworstjes en snoep met zo'n keurmerkje erop....omdat ze "minder slecht zouden zijn dan andere"
Ahum..."minder slecht" betekent meestal natuurlijk gewoon: toch nog "slecht" en met additieven die alleen voor de voedselindustrie/supermarkt iets opleveren...Nee, natuurlijk nemen ze niet de moeite om een stickertje te plakken op verse groenten en fruit....
De bekende volksverlakkerij dus weer en commercieel inspelen op de gemakszucht en onwetendheid .
Interessante site hier!!
Sanne
Sándor, gooi je emailadres ook eens binnen bij mij.
In Spanje mag nog steeds endosulfan gebruikt worden bij het telen van consumptiedruiven. Een voor de mens een giftige stof, in Nederland al lange tijd verboden daar niet, maar hier wel verkrijbaar.
Ik bedoel eigenlijk dat die Spaanse druif met endosulfan in Nederland verkrijgbaar is.
Enkele lezers weten inmiddels dat ik geen voorstander ben van (te veel) logo's. Maar misschien kom ik daar wel op terug. De consument moet in ieder geval weten waar een product vandaan komt (en wat daarmee gedaan is). Die informatie kan je natuurlijk op internet zetten (zoals ik eerder opperde), maar daar heb je weinig aan als je voor een winkelschap staat. Laat ik nou laatst het volgende gehoord hebben...
In Spanje mag nog steeds endosulfan gebruikt worden bij het telen van consumptiedruiven. Een voor de mens een giftige stof, in Nederland al lange tijd verboden daar niet, maar hier wel verkrijbaar. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Endosulfan
Bepalend is dat die stof in het land van toepassing toegelaten is. Retailers passen de geharmoniseerde MRL (http://www.rivm.nl/rvs/normen/overige/MRL.jsp ) doses toe om te bewaken dat het in het land van consumptie niet te gek wordt. Maar let wel, het is geen wet! En als de MRL niet (of wel?) overschreden wordt, is er niets aan de hand...
Zie ook http://www2.rikilt.dlo.nl/ewrs/ewrsnormen.html
Ik kan me nog herinneren dat je heel heel vroeger altijd appeltjes moest wassen voordat je erin hapte, anders kon je kinderverlamming krijgen. M.a.w. we zijn op de goede weg, maar nog lang niet helemaal...
Mr.Ooijer, het bakje op zich verklaart natuurlijk het patroon. Het is maar goed dat niet alle consumenten kijken op de logo's en etiketten, want het is om horendol van te worden.