Flash
Fotocredits: 'Mandje bananen', Merije van Rookhuijzen
Losse bananen zijn kampioen voedselverspilling. Ze blijven vaak liggen omdat ze losgescheurd zijn van een tros. Niemand wil daarna zo'n verweesd banaantje nog kopen. Daar wilden Duitse onderzoekers wat aan doen met een simpele oplossing.

Onderzoekers ontdekten dat een bordje met de tekst "Wij zijn verdrietige singles en willen ook gekocht worden" de verkoop van losse bananen verhoogt. Met een bordje zonder emoticons werden 2,02 wees-bananen per uur verkocht. Staat er een afbeelding van een zielige banaan bij dan gaan de verkopen met 58% omhoog naar 3,19 stuks per uur. Een blij bordje met een lachende banaan werkt minder goed. Dat verhoogde de verkoop met slechts 5,4% (2,13 stuks). De onderzoekers voerden deze proef uit in een Duitse supermarkt. In totaal bestudeerden ze 3.810 klanten in 192 uur.

De onderzoekers hebben een verklaring voor het succes van de verdrietige wees-banaan: alleenstaanden kunnen zich in hen inleven. “Een groeiend deel van de bevolking leeft alleen, eet alleen. Als ze een alleenstaande banaan zien en ze krijgen te horen dat die ook eenzaam is, creëert dat empathie en dat zorgt ervoor dat mensen die banaan willen kopen,” zeggen ze.

Of het succes van het verdrietige bananenbord ook op de langere termijn voortduurt, durven de onderzoekers nog niet te zeggen. “We weten niet of consumenten op den duur emotioneel ongevoelig worden voor verdrietige bananen.”

Vroeger probeerden winkeliers zulk 'onderzoek' zelf uit. Ze keken of een truukje werkt. Inmiddels is zo'n commercieel testje wetenschappelijk onderzoek waar natuurlijk nog meer van nodig is
theguardian.com

Meer flash

Most Liked Today