Bij de bekendmaking van het Verbond van Den Bosch dat werd samengesteld door de Commissie Van Doorn schreef Foodlog:

Per 1 september 2011 stelt de Commissie daarom het Verbond van Den Bosch voor. Dat moet de basis leggen voor een verdere ontwikkeling van een aanpak waarin retail en boeren samen moeten werken om 'samen duurzaam' te worden in plaats van normen te krijgen opgelegd. Politiek is dat een slimme zet, want politici branden hun handen anno 2011 liever niet meer aan bindende uitspraken over de toekomst van de intensieve dierhouderij in Nederland. Het probleem wordt - zoals dat in Haags jargon heet - bij de markt neergelegd.

De markt blijkt het probleem weer terug te leggen: er valt niet met de termen van het Verbond te werken, zeggen Wakker Dier en het CBL bij monde van Sjoerd van der Wouw en Marc Jansen. De commissie Van Doorn ging prat op handtekeningen van de retail. Uit de reportage van Foodpersonality blijkt dat het rapport haastig in elkaar is getimmerd. CBL-directeur Marc Jansen zegt: "Het eindrapport van de commissie Van Doorn en het verbond ziin op een buitengewoon onzorgvuldige manier tot stand gekomen. Gedurende haar onderzoek heeft de commissie ook een aantal retailmensen geïnterviewd. Die gesprekken duurden amper een uur. Vervolgens heeft de commissie maandenlang niets van zich laten horen. Eind augustus lag er ineens een rapport op de burelen van de geinterviewde retailers en is hen min of meer het mes op de keel gezet om dit twee dagen later te ondertekenen, niet tekenen zou voor hen nadelig kunnen uitpakken. Er zijn namen van retailers op de lijst blijven staan, die nooit ondertekend hebben. En sommige partijen zijn überhaupt niet benaderd."

Aldi en Lidl blijken niet benaderd. Van Doorn verklaart desgevraagd dat juist hijzelf Aldi en Lidl goed kent, maar dat beide supers in de haast en drukte vergeten zijn.

Sjoerd van der Wouw noemt het rapport 'een nikszeggend vod dat bij het oud papier kan' omdat er geen duidelijke afspraken in staan. Dat is een wat scherpere verwoording van de kenschets die Jansen geeft. Hij noemt het Verbond een 'intentieverklaring'. Volgens Van Doorn gaat het echter om een 'inspanningsverplichting' voor de retail. Die 'kan het niet alleen', zegt Jansen.

Van der Wouw en Jansen lijken te worden verbonden door een opvallend verbond op de achtergrond. Wakker Dier dwarsboomt het Verbond omdat er geen scherpe cijfers en doelen in staan. Datzelfde geld voor het CBL dat niet van plan is op te draaien voor die cijfers. Nederland is een exportland, zoals Van der Wouw in Foodpersonality aangeeft. De Nederlandse retail wil en kan voor het exportdeel van onze dierlijke productie niet opdraaien. Wakker Dier wil die productie de wereld uit, om te beginnen het deel dat Nederland over zijn grenzen brengt.

De Nederlandse veehouderij en het Verbond van en Bosch zitten nu klem tussen retail en NGO's die een machtig verstandsverbond lijken te hebben gesloten.
Dit artikel afdrukken