De alcoholbranche-organisaties STIVA en SpiritsNL dienen gezamenlijk een klacht in tegen Neuken Liqueur bij de Reclame Code Commissie, meldt Distrifood. Volgens de organisaties is de naam Neuken Likeur, in combinatie met de wijze waarop geadverteerd wordt, in strijd met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA). Ook richt de likeur (wodka, frambozen en 14,9% alcohol) zich tot een te jonge doelgroep. Teksten als "Het leven is een kwestie van nemen en genomen worden" druisen in tegen de 'verantwoorde alcoholmarketing', waar de branche-organisaties voor staan. Peter de Wolf, directeur STIVA: "De alcoholbranche heeft regels met elkaar afgesproken waaraan iedereen zich moet houden. Het doel van deze regels is het beschermen van kwetsbare groepen zoals minderjarigen. Er mag best reclame gemaakt worden, maar op een verantwoorde manier. Deze wijze van adverteren past daar niet bij en schaadt de gehele branche."
Distrifood - Alcoholbranche ten strijde tegen reclame 'Neuken Liqueur'
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Neuken Liqueur an sich had wel gemogen, maar de combinatie met onverholen toespelingen op seks gaat te ver. Hahaha.
Maar de RCC gaat ook niet over de merknaam.
Ik lees in het AD de woorden van Joep Stassen, directeur van branchevereniging SpiritsNL: "Wij zien dit drankje met deze naam en uitingen het liefst zo snel mogelijk uit de winkels verdwijnen. De Nederlandse gedistilleerd sector staat voor verantwoorde alcoholconsumptie en verantwoorde marketing. Deze uitingen passen daar absoluut niet bij.''
De RCC schrijft: "Door het gebruik van de productnaam “Neuken Liqueur” en het verdere gebruik van het woord “Neuken” in combinatie met bovenbedoelde andere, onverholen en onverbloemde toespelingen op seks in de verschillende uitingen, acht de Commissie deze uitingen in strijd met de goede smaak als bedoeld in artikel 5 RvA." (net boven "Ad 7")
Grappig, ik zie het niet in de uitspraak staan. Misschien kijk ik er over heen.
In het Algemeen Dagblad Jan Peter van Doorn.
Zegt de Reclamecodecommissie dat het in strijd is met de goede smaak en fatsoen? Wat een perspectief. Bij deze solliciteer ik naar de functie van lid van de commissie.