'Hoe haal je meer waarde uit een ei?’ De manier waarop Jos Nelissen die vraag heeft beantwoord, resulteerde niet in een ander houderijsysteem of alweer een geinig eierdoosje. Zijn antwoord mondde uit in voeding met preventieve werking tegen onder andere ongeneesbare ouderdomsblindheid.

Terwijl hij aanvankelijk aan meerwaarde dacht als ‘meer geld’, zegt Nelissen echte meerwaarde te hebben gevonden. Zijn product voegt iets toe aan de kwaliteit van leven van met name de groeiende groep ouderen in onze samenleving.

Zijn bedrijf Newtricious produceert en ontwikkelt voeding op basis van eieren als grondstof. Het begon eind jaren ‘90 van de vorige eeuw toen hij besloot dat hij niet langer mee wilden gaan in het proces van steeds meer en steeds groter, gefocust op schaalvergroting en kostprijsverlaging. Gericht op continuïteit starte hij een zoektocht naar toegevoegde waarde op het product dat hij al produceerde; het ei.

Hoewel zo’n toepassing compleet buiten de competenties van Nelissen als kippenhouder lag, liet de gedachte aan de kansen die hij er als ondernemer in zag niet los. Dat was het beslissende proces waardoor de ondernemer in de kippenboer ontwaakte
Innovatie : product in plaats van proces
“Nederlandse pluimveehouders zijn innovatief”, vertelt Nelissen, “maar vaak richten ze zich op efficiëntie”. Nelissen wilde in plaats van het productieproces van eieren, juist het product innoveren. Innovatie moet naar zijn idee veel meer moeten gaan over het toevoegen van waarde aan een product door een oplossing te bieden voor behoeften in de samenleving. Die moet je als ondernemer leren ontdekken. Bijna iedere consument koopt eieren, maar de grootste waarde die ze ervan beleven is dat gekookte eitje bij het zondagse ontbijt met het hele gezin. En dat terwijl elk ei in potentie alles bevat om het begin van een nieuw leven te zijn. Een ei is immers de ontwikkelkamer voor een volledig kuiken. De vele nutriënten die met dat doel in een ei zitten, kunnen ook ingezet worden voor humane gezondheid. Hoewel zo’n toepassing compleet buiten de competenties van Nelissen als kippenhouder lag, liet de gedachte aan de kansen die hij er als ondernemer in zag niet los. Dat was het beslissende proces waardoor de ondernemer in de kippenboer ontwaakte.

Het kost een generatie
Het gebrek aan kennis was de grootste uitdaging, vertelt Nelissen in retrospectie. “We hebben alles op moeten zetten. Van begin af aan, alles moeten leren”. Het werd een lang en gestructureerd proces met vele kleine stapjes, waarin Nelissen goed rondkeek en hulp vroeg van mensen met de nodige kennis en ervaring. “Iedere stap die je zet kan in principe een misstap zijn.” Hij leerde wat hij nooit heeft willen geloven: “als je echt verandering inzet, gaat er een generatie overheen.”



Wetenschap als basis
Het ontwikkelingsproces moest en zou een wetenschappelijke basis hebben. Al vroeg in het proces besloot Nelissen niets op de markt te zetten zonder harde bewijzen. In die tijd (2002) barste het al van de producten met dubieuze gezondheidsclaims in de schappen van de supers. “Uiteindelijk straft of de wetgever of de consument je af, omdat je gewoon niet eerlijk bent”. Deze beslissing van Nelissen gaf hem een voorsprong; pas in 2012 kwam er een wet die wetenschappelijk bewijs voor gezondheidsclaims verplicht stelt.
Wetenschappelijk bewijs kost tijd. “Veel, heel veel tijd”, zegt Nelissen. Hij zocht de samenwerking met verschillende universiteiten, waaronder die van Wageningen en Maastricht. Dat was niet altijd makkelijk, vertelt Nelissen. Doelstellingen, belangen en tempo tussen universiteiten en bedrijven verschillen. Universiteiten willen publicaties. Bedrijven moeten winst maken. “De ambities liggen wel eens ver uit elkaar”, doceert Nelissen, maar “het is enorm belangrijk dat er iets gedaan wordt met de kennis die universiteiten genereren."

De WUR zorgde voor een ommekeer in het denken van Nelissen. Samen met 40 afstudeerders analyseerde hij de data van psychologisch onderzoek onder consumenten, interviews met alle inkopers van eieren in Europa en onderzoek naar kwaliteitssystemen en houderij-systemen. “Daarna zag ik kansen die ik daarvoor niet zag”, zegt Nelissen.

Preventieve werking
Newtricious werkt aan voeding op het gebied van 3 hoofdgebieden: hart,- en vaatziektes, ooggezondheid en hersengezondheid. Voor de eerste 2 liggen er inmiddels compleet ontwikkelde producten klaar voor de lancering op de wereldmarkt.

Hij leerde wat hij nooit heeft willen geloven: als je echt verandering inzet, gaat er een generatie overheen.
Het zijn producten met een preventieve werking. “Je denkt vaak niet aan medicatie voordat je ziek bent, maar medicijnen zijn beperkt effectief en hebben vaak bijwerkingen”. Hoewel de producten ook een kleine genezende werking hebben, is de verkoop volledig gericht op de preventieve werking. Newtricious is nutricious en maakt voeding die ziekte helpt voorkomen in plaats van medicijnen die moeten zorgen voor reparatie als een euvel zich al heeft voorgedaan.

Voor het winnen van stoffen voor de preventie van hart,- en vaatziekten maakt Newtricious gebruik van bestaande methoden. Het bedrijf wint lysozym uit eieren, een stof die nu vaak voor de conservering van wijn en kaas worden gebruikt. Deze worden met behulp van natuurlijke enzymen tot actieve peptiden gemaakt en gedroogd tot een poeder dat in een functioneel drankje en bijvoorbeeld mueslibars verwerkt wordt.

Voor de tweede groep producten krijgen de kippen voer met onder andere Afrikaantjes (die vrolijke tuinplantjes) die de concentratie carotenoïden in hun eieren verhogen. Deze stoffen stellen de symptomen van onder andere ouderdomsblindheid uit.
De kip bindt deze aan het vet van de dooier, waardoor de opneembaarheid wel 5 tot 8 keer toeneemt in vergelijking met de originele bron. Omdat functionele zuiveldrankjes al goed door consumenten geaccepteerd werden, combineerde het bedrijf de eierdooier met karnemelk tot een drankje.

Oorspronkelijk wilde Nelissen geen consumentenproducten ontwikkelen, maar ingrediënten voor bedrijven als Unilever
Producten voor de consument
“Als wij de producten zelf hadden ontwikkeld zouden ze er heel anders uitgezien hebben”, vertelt Nelissen. Al vroeg haalde het bedrijf consumenten naar binnen, die in elk stadium van de ontwikkeling geholpen hebben. Zo ontstond ook een poeder tegen oogziekten in kleine sachets, omdat er vraag was naar een gemakkelijk en houdbaar product.

Oorspronkelijk wilde Nelissen geen consumentenproducten ontwikkelen, maar ingrediënten voor bedrijven als Unilever. In het proces bleek dat Newtricious inmiddels zoveel kennis had verzameld, door het ondervragen van consumenten, oogartsen en optometristen, dat het bedrijf genoeg in huis had voor de doorontwikkeling tot product. Inmiddels voelt het zich thuis op alle gebieden. Van naamgeving, verpakking, vorm, houdbaarheid, oxidatie, stabiliteit tot een lekkere smaak. Ook kan het meedenken met de klanten, bedrijven die de eindproducten in de markt zetten.

Het wonder opnieuw leren verkopen
Het poeder tegen oogziekten is inmiddels groot getest en zodra de data verwerkt zijn, kan Newtritious een dossier inleveren bij de EFSA voor een eigen gezondheidsclaim. In de Nederlandse markt zijn de sachets getest via verkoop in een webwinkel, bij opticiens en via apotheken. In de wereld zijn ongeveer 33 miljoen mensen gediagnostiseerd met ouderdomsblindheid. Nog eens een drievoud daarvan loopt rond met het risico daarop. Er is dus een grote markt voor de nieuwe voeding van Nelissen, die symptomen uitstelt.

Een ei bevat miljoenen nutriënten. Niet alleen in de dooier, maar ook in het eiwit en zelfs in de schaal. Nelissen loopt nog elke zondag tussen de kippen, maar het grootste deel van zijn tijd steekt hij in Newtricious. Hij weet inmiddels hoe bijzonder een ei is, ‘een wonder der natuur’. Je moet het er alleen wel uit weten te halen en dat wonder in onderdelen helemaal opnieuw leren verkopen
Dit artikel afdrukken