Met een miniem verschil zit nieuwkomer De Vegetarische Slager Tony’s Chocolonely op de hielen, maar het is het chocolademerk dat voor de vierde keer met de eer van meest duurzame merk van Nederland mag strijken.

Dat blijkt uit de jaarlijkse publieksenquête, gehouden door Sustainable Brand Index (SBI). De ranking laat zien in hoeverre merken door het publiek als duurzaam worden waargenomen. De afgelopen jaren ging Tony’s Chocolonely er overduidelijk met de winst vandoor. Dit jaar werd voor het eerst de subcategorie Vleesvervangers meegenomen en zit De Vegetarische Slager (met meer dan 100 punten) de winnaar (die 110 punten scoort) op de hielen. Ook Vivera en Valess komen de top-30 overall binnen. HAK, nog een nieuwkomer, gooit ook meteen hoge ogen.

Consumenten waarderen Tony’s Chocolonely vooral om de ambitieuze maatschappelijke doelstellingen binnen de chocoladeketen, zegt Annemarije Tillema, country director van SBI in Nederland. Dat de internationale organisatie Slave Free Chocolate onlangs Tony’s van de lijst van ethische chocolademerken schrapte, lijkt geen effect te hebben gehad.

De lijst laat verder niet veel verschuivingen zien. La Place is het duurzaamste merk in de categorie Restaurants. Bij de supermarkten komt Albert Heijn weer als winnaar uit de bus - terwijl de marktleider eerder deze week in het GfK MVO rapport terrein verloor en PLUS voor moest laten gaan als duurzaamste supermarkt. Het draait allemaal om marginale (perceptie-)verschillen die de SBI en GfK tot op twee cijfers achter de komma menen te kunnen uitrekenen.
Tony?s Chocolonely krijgt concurrentie van De Vegetarische Slager in Sustainable Brand Index 2021. ? SUSTAINABLE BRAND INDEX
Reageer
  • Deel
Druk af