Dat meldt persbureau AP. In de Verenigde Staten was de pilot van de Impossible Whopper bij Burger King dit jaar zo'n groot succes, dat de hamburgerketen niet wist hoe snel de vegaversie over de rest van het land uit te rollen. De Whopper is de Burger King variant van de Impossible Burger, het naar bloedend rundvlees smakende en ruikende nepvleesproduct van fabrikant Impossible Foods.

Op naar de rest van de wereld daarom. Nadat de Amerikaanse Food and Drug Administration vorig jaar groen licht gaf voor het gebruik van soja leghemoglobine, 'heem', dat de burger z'n typische vleeskleur en 'bloederigheid' geeft, lonkt de rest van de wereld.

In Europa gaat dat echter minder gemakkelijk dan in de VS. De leghemglobine wordt geproduceerd door genetische gemodificeerde bacterie. In de VS mag een bedrijf zo'n nieuwe techniek op de markt brengen als voldoende aannemelijk is dat het veilig is. In de EU is de wetgever minder gemakkelijk, eerst moet er bewijs zijn dat een nieuw product veilig is. Daarom blokkeren de toelatingseisen voor voedselveiligheid in de EU het gebruik van de heem-eiwitten zoals die toegepast worden in de Impossible-burger. Impossible gebruikt gistcellen met het DNA van soja-eiwit, een nieuwe modificatie.

Op de Europese markt geldt de succesvolle Impossible Burger als een novel food dat gebruikt maakt van een genetische modificatie die niet op de Europese markt is toegelaten.

We vroegen Jaap Kluifhooft van wetgevingsadviseur Précon hoe Burger King met die blokkade omgaat. Volgens Kluifhooft is Impossible Foods een aanvraag gestart bij de European Food Safety Authority (EFSA) om het product toe te laten. Kluifhooft: "Verrassend vind ik dat de bedrijven een aanvraag hebben gedaan om het als genetische modificatie toe te laten op de Europese markt. Het lijkt er namelijk op dat ze geen aanvraag hebben gedaan voor toelating als novel food, maar als GMO-ingrediënt, terwijl dat meer voor de hand zou liggen. Maar het lijkt erop dat Burger King hier niet op wil wachten omdat het mogelijk nog ruim anderhalf jaar of nog veel langer gaan duren voordat het door de toelatingsmolens heen is. Burger King heeft geen zin om onderwijl de markt te laten liggen en heeft de Vegetarische Slager in de arm genomen om dat probleem op te lossen met een heel ander plantaardig product."

De Nederlandse Vegetarische Slager is in 2010 opgericht door Jaap Korteweg en in 2018 overgenomen door Unilever. De producten van de Vegetarische Slager zijn in meer dan 3.500 winkels te koop in 15 landen. En nu dus ook bij Burger King. Of ze daar na de toelating van de Impossible Burger ook nog te koop blijven, zal de toekomst leren.
Dit artikel afdrukken