Onder de vele onmisbare voedingstoffen kampt een aantal met een slechte pers. Zij staan voortdurend in de schaduw van de belangrijkere en gewichtigere soortgenoten en krijgen zelden de volle aandacht terwijl ze o zo nuttig zijn. Het gaat dan meestal om simpele stofjes waar maar kleine beetjes van nodig zijn, zoals magnesium of mangaan. Of ingewikkelder moleculen, zoals vitamine K, dat altijd achter het beroemde vitamine D aanhobbelt.

Een apart geval zijn nutriënten die het nooit tot de status van officiële vitamine hebben weten te schoppen, maar wel even functioneel en essentieel zijn. Een daarvan is choline, dat vooral in eieren, vlees, zuivel en vis zit, dierlijke producten dus. Choline staat ineens vol in de aandacht. In de Britse pers is zelfs lichte paniek uitgebroken omdat een aantal deskundigen vreest dat door het advies om vooral plantaardig te eten het dieet van de Brit te weinig choline dreigt te gaan bevatten.

Een veganistisch dieet zal dusdanig samengesteld moeten zijn, dat er voldoende choline in zit. Vegetariërs die wel zuivel en eieren eten, lopen geen risico te weinig choline binnen te krijgen
Essentieel
Choline is nodig bij de bouw van de hersenen en moet daarom in voldoende hoeveelheden in de voeding van zwangere vrouwen zitten. Maar ook voor de boreling is choline essentieel, dat werd opnieuw benadrukt in een recent artikel in het vakblad Nutrients.

Een zwangere of voedende vrouw moet ongeveer 500 mg choline per dag binnenkrijgen. Dierlijke producten bevatten gemiddeld ongeveer 60 mg per 100 gram. Runderlever bevat het meest, 420 mg per 100 gram, en eieren komen op een goede tweede plaats met 300 mg per 100 gram. (NB. Lever bevat te veel vitamine A voor zwangere vrouwen). Noten, peulvruchten en koolsoorten ongeveer 25 mg per 100 g. Melk is ook een belangrijke bron van choline, dat in verschillende varianten in voeding zit.

Choline heeft vele functies. Het is nodig voor een stevige celwand en het dient als neurotransmitter. Ook voor ouderen is het daarom onmisbaar.

Huib Stam
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Onderbouwing
Maar een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen wordt niet gegeven. Het Voedingscentrum, dat de kennis van de Gezondheidsraad vertaalt naar voedingsadviezen, schrijft daarover: “Een aantal normen van de EFSA [de Europese voedselautoriteit – HS] kon de Gezondheidsraad niet goed beoordelen omdat er weinig gegevens beschikbaar zijn. Het gaat om vitamine E, pantotheenzuur, biotine, choline, molybdeen, mangaan, selenium en fosfor. De onderbouwing van deze normen is zwak. De Gezondheidsraad neemt deze normen wel over van de EFSA, maar geeft aan dat je deze normen niet moet gebruiken in de voedingsvoorlichting. De raad ziet ook geen reden tot zorg: in Nederland lijken tekorten van deze voedingsstoffen niet voor te komen.”

Cognitieve functies
Britse voedingsvoorlichters van Nutritional Insight maken zich wel zorgen over het ontbreken van een advieswaarde voor choline, volgens een artikel in ScienceDaily. “Studies hebben choline in verband gebracht met cognitieve functies en voldoende choline zou een rol kunnen spelen in het voorkomen van cognitieve achteruitgang en de ziekte van Alzheimer.” De inname van choline door de Britse bevolking is al aan de lage kant, volgens de onderzoekers. De Britse hersengezondheid zou in gevaar zijn. Het advies om minder vlees en meer groente te eten zal daar geen verbetering in brengen, denken de voorlichters.

Dementie
Uit een recent Fins onderzoek blijkt dat mannen met de hoogste inname van choline 28% minder risico op dementie zouden hebben dan mannen met de laagste inname, aldus ScienceDaily. De belangrijkste Finse bronnen van choline zijn eieren en vlees. Hoewel het een observationele studie betrof, zijn de onderzoekers toch van mening dat deze uitkomst de basis moet zijn voor een advies over choline. Een veganistisch dieet zal dusdanig samengesteld moeten zijn, dat er voldoende choline in zit. Vegetariërs die wel zuivel en eieren eten, lopen geen risico te weinig choline binnen te krijgen.
Dit artikel afdrukken