NVV en LTO Varkenshouderij zullen deze foto’s en filmpjes ook via hun eigen sociale media delen met burgers. Op die manier kan de burger meekijken met de boer(in) en de dieren in
de stal. "Wij zijn ons zeer bewust van de maatschappelijke aandacht voor de varkenshouderij en nemen de zorgen en wensen van burgers ook serieus. Wij vinden het belangrijk dat mensen weten én te zien krijgen dat onze dieren, óók tijdens een hittegolf, optimale zorg krijgen. Onze sector is transparant en open en die inkijk geven wij dan ook graag", aldus Jansen en Douma.
Breed scala aan maatregelen
De maatregelen die varkenshouders nemen spitsen zich toe op de ventilatie in de stal (extra controles en schoonmaak), voertijden en -hoeveelheden (vroeger en later, kleinere porties, extra vitaminen), watervoorziening (meer en koel water (10-15 graden), extra water in de modderpoelen), sproeien van vloeren en daken voor extra verkoeling, natsproeien van de varkens als dat nodig is, zonwering en het creëeren van schaduwplekken voor varkens die buiten komen.
Hitteprotocol
Daarnaast is door de veehandel en veetransporteurs (Vee & Logisitiek Nederland) in samenwerking met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) een protocol opgesteld voor veevervoer tijdens extreme temperaturen. Dit protocol is de komende dagen voor het eerst van kracht.
Een opmerkelijke actie, die welke Kamervraag over verhitte varkens dan ook alvast voor is.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Henk deed met zijn "Ik denk dat de dieren hier heel blij zijn met hoe we het hebben geregeld" zijn zoveelste Blekertje: filevorming bij slachterijen is geen uitzondering, en dat de temperatuur dan in de volle zon IN veewagens kan oplopen had Henk als voorzitter van Vee & Logistiek ook eerder kunnen bedenken.
Om dan weer doodleuk als mosterd na de maaltijd te melden dat dat hitteprotocol aanpassing behoeft. Ook niets over dat "hitteprotocol" op de site van Vee & Logistiek. Je zou je kunnen afvragen wat Bleker daar doet als hij daar niet voor de boeren zit, en dus blijkbaar ook niet echt voor de dieren.
Temple Grandin, dierwelzijnsexpert, is zeer duidelijk: "open mouth breeding" is een teken van hittestress, en als zodanig "not acceptible from an animal welfare standpoint".
Je kunt je ook nog afvragen hoe het de afgelopen dagen dan met de kippen is gegaan:
kippen zijn niet eens in Bleker's protocol opgenomen.
Wat dan verder toch ook weer bevreemdt: dat er - alle goede niet te na - vervoerders zijn die dan tóch weer meer varkens meenemen, of die geen ventilatoren hebben aanstaan.
En dat de NVWA het dan blijkbaar bij waarschuwingen laat. Iemand die zijn hond die bij deze temperaturen met onvoldoende frisse lucht in zijn auto laat zitten krijgt toch ook gewoon een prent?
Volgens dierenwelzijnsorganisatie Eyes on Animals werkt het hitteprotocol onvoldoende bij de slachterij van Vion in Boxtel, schrijft Trouw. Op woensdag en donderdag "werden chauffeurs bij Vion van het terrein gestuurd om een extra rondje te rijden of in de omgeving van Boxtel in de schaduw te parkeren, omdat er nog geen plek was voor de slacht" en er op het terrrein van Vion nauwelijks schaduw is. Volgens Eyes on Animals ging het woensdag om 20 tot 30 vrachtwagens, Vion houdt het op 'een tiental'. Op het terrein hield Vion het wegdek nat en waren 2 grote ventilatoren voor de vrachtwagens geïnstalleerd.
Behalve Eyes on Animals controleerde ook de NVWA hoe het met de temperaturen in en rond de vrachtwagens en met het naleven van het hitteprotocol ging. Trouw: " Vijftien transporteurs kregen woensdag een waarschuwing omdat de ventilatoren van de vrachtwagen niet werkten of omdat er te veel varkens in de vrachtwagen waren geladen. Volgens het hitteprotocol mag maar 90 procent van het normale aantal varkens aan boord. Hoeveel waarschuwingen de NWVA gisteren in Boxtel heeft uitgedeeld, is nog niet bekend."
Het persbericht van Varkens in Nood gisteren:
Hitteprotocol varkens gaat niet ver genoeg
Nu de zomer eindelijk losbarst in Nederland, hebben varkens het zwaar. Zodra de temperatuur boven 25 °C uitstijgt, krijgen zij namelijk last van hittestress; een aandoening die potentieel dodelijk is. Het nieuwe hitteprotocol, dat deze dagen voor het eerst van kracht is, is een stap in de goede richting, maar gaat nog lang niet ver genoeg.
Anders dan mensen kunnen varkens niet zweten. Daardoor ontstaat snel oververhitting, met apathie, miskramen bij zeugen, uitdroging en hartfalen als gevolg. De enige effectieve manier voor varkens om warmte kwijt te raken, is door een duik in een modderig poeltje. Maar modderbaden zijn in de vee-industrie een ongekende luxe. Nu het buiten 31 °C is, en de staltemperatuur gemiddeld nog 5 graden hoger ligt, hebben varkens het daarom loodzwaar.
Sommige boeren proberen hun dieren verkoeling te bieden door het dak van de stal nat te spuiten of extra water aan de dieren te geven, maar deze maatregelen hebben het effect van een druppel op een gloeiende plaat. Stallen zijn namelijk vaak overvol en zitten potdicht, en er wordt te weinig geïnvesteerd in maatregelen om de stallen te koelen. En anders dan bijvoorbeeld in Engeland, Denemarken en Duitsland, zijn boeren niet wettelijk verplicht om aan warmtebeheersing te doen.
Daarom eist Varkens in Nood dat het onlangs ingevoerde hitteprotocol wordt uitgebreid. Op dit moment gelden er al regels voor transport, waarvan het belangrijkste is dat varkens bij een maximumtemperatuur van 27 °C al ’s ochtends vroeg ingeladen worden en dat er bij temperaturen van boven de 35 °C helemaal niet meer wordt gereden. Vooral deze laatste temperatuur zou drastisch moeten worden verlaagd. Minstens even belangrijk: het hitteprotocol moet worden uitgebreid met bindende afspraken voor de temperatuur in de stal.
Temple Grandin, 2013: "Cattle arriving at the plant should be evaluated for lameness,
heat stress (open mouth breathing), and stiffness. From an animal welfare standpoint,
lameness, open mouth breathing, and a stiff gate are not acceptable. "
Pro-activiteit is een goede zaak. Maar blaast Bleker niet wat hoog van de toren met zijn
"Ik denk dat de dieren hier heel blij zijn met hoe we het hebben geregeld"?
Je kunt je namelijk afvragen wat het nut is van een protocol dat alleen naar de buitentemperatuur kijkt, de feitelijke temperatuur in de wagens negeert waaraan varkens tijdens binnenlands vervoer onderworpen worden, en die zelfs boven de 40 graad Celsius blijkt te komen. En waarom zo'n protocol niet geldt voor paarden en kippen. Uiteindelijk gaat het om de staat waarin de dieren bij het abbattoir afgeleverd worden. Zie Grandin.
Goed initiatief, maar met wat verbeterpuntjes. Zaak om dit echt goed op orde te krijgen: we zullen in de toekomst vaker met dit soort extreme temperaturen te maken krijgen. Niet alleen van belang voor het dierwelzijn en het imago van de sector, maar ook heel simpelweg en bot economisch voor de resulterende VION-vleeskwaliteit: die is van gestresste dieren minder.
Be good and tell it. En zo zijn er nog veel meer onderwerpen waarmee de Nedrlandse varkenshouderij en andere primaire sectoren zich kunnen profileren.