De actie gaat uit van Meat the Victims, een internationale ad hoc groep van vooral jonge dierenwelzijnsactivisten. De groep liet in Europa voor het eerste van zich horen in Spanje; eerder liet de groep van zich horen in Canada en Australië. Hun doel is boerenbedrijven binnen te gaan en het publiek te laten zien wat daar gebeurt.
Op het terrein riepen de actievoerders leuzen tegen de varkensindustrie, waaronder "It’s not food, it’s violence" (dit is geen voedsel, maar geweld). Agenten van de politie deden de hele middag hun best om escalatie te voorkomen.
De actievoerders dragen zwarte kleding, geen maskers en T-shirts met op de rug de opdruk "One has the moral responsibility to disobey unjust laws" (Het is je morele plicht om niet gehoorzamen aan onrechtvaardige wetten).
De actievoerders hebben twee eisen. Ze willen binnen beelden mogen maken van de vermeende wantoestanden. Tevens willen ze zieke en gewonde dieren naar buiten brengen. Ze zeggen niet te zullen vertrekken voor hun eisen zijn ingewilligd.
De actievoerders nemen de megafoon nu ter hand in #Boxtel. Ze scanderen diverse leuzen pic.twitter.com/M9aEFvKoXJ
— Pim Dikkers (@pimdikkers) May 13, 2019
De actievoerders zingen nu wat ze noemen het ‘bevrijdingslied’ #Boxtel pic.twitter.com/IkVWGPq9vA
— Pim Dikkers (@pimdikkers) May 13, 2019
De actievoerders vragen aandacht voor het dierenleed dat volgens hen verborgen wordt gehouden voor de Nederlandse maatschappij. Het gaat om ongeveer 200 mensen actievoerders. Circa honderd mensen hebben zich toegang verschaft tot de stallen van boer Wim Vugts. De overige leden van de groep staan buiten en zingen en scanderen.
Vugts noemt de actie schandalig en is aangedaan. Hij krijgt de steun van minister Carola Schouten die de actie afwijst.
Reactie Minister Schouten op actie bij boerenbedrijf in Boxtel. pic.twitter.com/vheiHz7urK
— Ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit (@minlnv) May 13, 2019
De actie is nog steeds gaande. Nederlandse boeren zijn inmiddels een tegenprotest begonnen.
Nog meer boeren komen ter plaatse #Boxtel pic.twitter.com/JsE1IgBmJJ
— Pim Dikkers (@pimdikkers) May 13, 2019
Op de Brabants dagblad is een live verslag van de bezetting te volgen. Via de hashtag #boxtel is het verloop van de bezetting op twitter te volgen.
De Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) waarschuwde afgelopen week dat zij acties tegen boeren verwachtte in verband met een bijeenkomst van dierenactivisten op de Amterdamse Dam van afgelopen weekend.
En nu Ierland
Wordt hoog tijd dat EU hogere strafmaten invoert!!!!
Ondertussen in Amerika.
#188 Hoeveel is er bij kip, koe en varken (de meest gegeten dieren) nog te herleiden naar de mens? Heel gevoelsmatig, als de ooievaar 1 is, de aap 9 en de mens 10?
#189 Grotendeels eens met jouw reactie. Maar volgens mij is die nadruk op voedingsbelang met name door dat de actie (in dit geval) over de voedingssector gaat. (herinner je de actie in de Efteling nog? Of acties bij Dolfinarium?)
Voor veel vegans is het hebben van dieren voor emotioneel belang ook 'not done'. De huisdieren die ze hebben komen veelal uit asiels.
Om van arbeidsbelang (mits er keuze is, ik ben wat coulanter voor een boertje in de bergen van Nepal dan voor een boer hier in het westen) en recreatiebelang maar niet te spreken. Veiligheidsbelang vind ik zelf een lastige.
Ik hoop dat er over die fundamentele vraag "is het gezien het recht van het dier ethisch verantwoord om dieren te domesticeren?" nog een opiniestuk komt. Misschien heeft ons nieuw lid Titus Rivas nog ergens iets liggen?
René, het is inmiddels duidelijk dat boeren onder dierwelzijn wat anders verstaan dan dieractivisten. Voor boeren betekent dierwelzijn dat een dier gevrijwaard is van pijn en angst en dat er zoveel mogelijk ruimte is voor natuurlijke gedrag.
Voor een dieractivist betekent dierwelzijn dat rekening wordt gehouden met de rechten van het dier. Een dier heeft recht op leven dus je mag niet beschikken over het leven van een dier.
Het belang van een mens staat niet boven dat van een dier. Je mag dus geen dier houden voor menselijk belang.
Op dit laatste punt zit een fout in het denken van de dieractivisten: zij definiëren belang uitsluitend als voedingsbelang.
Waarom alleen voedingsbelang? Is arbeidsbelang (werkpaarden) geen menselijk belang? En recreatiebelang (rijpaarden)? Of veiligheidbelang (waakhond, politiehond)? Of gewoon emotioneel belang (gezelschapsdier)?
Als ik de verschillende belangen zou moeten wegen zou ik voedingsbelang zwaarder wegen dan emotioneel belang. De hond van Marianne Thieme zal in dat geval eerder het veld moeten ruimen dan mijn melkkoeien.
Als wij alle belangen gelijk stellen ontstaat een nieuw blikveld met een nieuwe fundamentelere vraag: is het gezien het recht van het dier ethisch verantwoord om dieren te domesticeren? Zo gauw een dier gedomesticeerd wordt wordt hem zijn zelfbeschikkingsrecht ontnomen. De mens ontneemt het dier in dat geval zijn natuurlijke situatie.
Over deze vraag een discussie voeren is veel eerlijker dan de manier waarop nu gediscussieerd wordt. De discussie wordt gelijkwaardiger; minder aanklager tegenover beklaagde die zich moet verantwoorden. Karen Soeters, Marianne Thieme en Ester Ouwehand hebben in ieder geval geen bezwaar tegen het domesticeren van dieren voor menselijk emotioneel belang. De eerste twee hebben een hond en Ouwehand heeft een kat.