Waar waren ze toen de Dierenbescherming al lang zo ver was met de varkens van De Hoeve? Dat vlees met ballen is al sinds jaar en dag bij een groot aantal Keurslagers te koop. Het ligt trouwens ook al een tijd bij de Coop en Supercoop.
Maar wat waar is, is waar. Nu heeft Varkens in Nood de Duitse prijskopers Aldi en Lidl in ons land om. Dat is echt prima nieuws voor de varkens. Toch een paar puntjes voor de argeloze consument. Dit gaat alleen over ballen en verder nog nergens over. Let op de vleeswaar: die kopen de Duitsers in Duitsland in. Van gecastreerde varkens. Alleen het gehakt, de filets en karbonades zijn niet onder het mes geweest. Kijk goed op de kalender. Begin 2009 is het al allemaal geregeld volgens Varkens in Nood. Dat zou best knap zijn. Ik meen er zeker van te zijn dat er per week een productie is van 3.000 ongecastreerde varkens uit de officiele kanalen. Dat zijn er 156.000 per jaar. Die worden al afgenomen door Keurslagers, een paar supers en andere bewuste kiezende slagers en hun klanten. Tussen een varken en een slachtvarken zitten ongeveer 9 maanden. Drie voor de dracht en zes voor opfok en afmesten. Dat is dus domweg onhaalbaar, tenzij er nu al wat meer biggen niet gecastreerd worden en er meer slachthuizen worden ingericht op de zgn. bak- en braadtest om die ene procent 'stinkers' op te sporen. Op dit moment kan dat alleen in een slachthuis in Gorinchem.
Varkens in Nood: echt prima dat jullie laten zien dat Wakker Dier echt de verkeerde strategie heeft gevolgd, maar ga nou niet net als zij het publiek rare dingen op de mouw spelden.
Om het heel simpel te zeggen: weten de boeren die die 275.000 varkens met ballen moeten gaan produceren het eigenlijk al?
Aldi en Lidl stappen over op ongecastreerd varkensvlees
Varkens in Nood dient dagvaarding in tegen Albert Heijn en C1000 voor onnodige castraties
De internationale supermarktketens Lidl en Aldi stappen in Nederland over op vlees van ongecastreerde varkens. Deze belangrijke doorbraak volgt na maanden overleg met Varkens in Nood. Albert Heijn en C1000 blijven echter koppig vasthouden aan de eis dat miljoenen biggen worden gecastreerd. Varkens in Nood dient daarom vandaag (vrijdag 17 oktober) een dagvaarding tegen deze supermarkten in.
De stap van Aldi en Lidl betekent dat jaarlijks 275.000 biggen de castratie en de daarmee gepaard gaande dagen durende pijn wordt bespaard. Naar verwachting zullen beide ketens begin 2009 alleen nog vlees van ongecastreerde varkens in de schappen hebben. Varkens in Nood directeur Hans Baaij: “Deze internationale supermarktketens openen hiermee ook de deur voor een castratiestop in de rest van Europa. Voor de Nederlandse markt zouden in totaal 3,3 miljoen biggen per jaar de castratie kunnen worden bespaard en in Europa gaat het nog eens om 100 miljoen biggen per jaar.”
Albert Heijn en C1000 eisen van hun leveranciers ondanks alles nog steeds vlees van gecastreerde varken. Ze verstoppen zich daarbij achter verschillende drogredenen. Zo zouden Albert Heijn en C1000 ‘te kleine spelers’ op de markt zijn om ongecastreerd vlees van hun leveranciers te eisen en zeggen zij honderdduizenden klachten over berengeur te verwachten.
Opmerkelijk, want zowel grotere als kleinere spelers stappen over of zijn al overgestapt op ongecastreerd varkensvlees. COOP, Deen en de restaurantketen La Place gingen Aldi en Lidl al voor. Bij hen zijn geen klachten over stinkend vlees binnengekomen. En dat is een mooi gegeven, want aangenomen werd dat vlees van ongecastreerde varkens bij opwarming een verschrikkelijke zogenoemde berengeur verspreidt. Eerder dit jaar bleek echter uit onderzoek dat die berengeur bij lange na niet zo vaak voorkomt als gedacht; in minder dan 1 procent van de beren is er sprake van berengeur, terwijl er vrees bestond voor wel 10 procent tot 80 procent.
De enkele keren dat de geur toch nog voorkomt, is hij makkelijk op te sporen met de zogenoemde geurdetectie aan de slachtlijn: na het schroeien van een stukje vlees wordt er door experts geroken of er sprake is van berengeur. Vlees met berengeur gaat een apart verkoopkanaal in. In Nederland bestaat al een productielijn voor ongecastreerde varkens die zo werkt, namelijk die van Milieukeur de Hoeve.
Verdoofde castratie, lost dat niks op?
Castreren is en blijft een zware inbreuk op het welzijn en de gezondheid van beertjes (mannelijke biggen). Verdoving tijdens de ingreep helpt wel iets, maar niet tegen de napijn en andere klachten. Biggen krijgen na de ingreep ook geen pijnstillende middelen. Na de castratie groeien de beertjes minder snel en minder gezond op; ze krijgen vaker antibiotica toegediend, verbruiken meer veevoer en produceren meer mest dan ongecastreerde dieren.
Albert Heijn en C1000 verschuilen zich achter het Verklaring van Noordwijk, dat overigens niet door Varkens in Nood is ondertekend. In die verklaring is afgesproken dat de supermarkten vanaf 2009 vlees alleen verkopen van varkens die bij castratie zijn verdoofd. Toen Noordwijk werd ondertekend, was echter nog niet bekend dat castratie in vrijwel alle gevallen een overbodige ingreep is om berengeur te voorkomen (rapport Beren op de Weg, Wageningen Universiteit, maart 2008). De nieuwe inzichten van dit jaar maken maatregelen die verder gaan dan verdoven daarom noodzakelijk.
Dagvaarding AH en C1000
Varkens in Nood baseert zich in haar dagvaarding op wetenschappelijke onderzoeken, gesprekken met varkenshouders, slachterijen, CBL en dierenartsen. De belangrijkste gronden waarop wordt geprocedeerd zijn:
- Berengeur, de reden voor castratie, komt veel minder vaak voor dan altijd werd aangenomen: niet bij 10% - 80% van alle beren, maar slechts bij 1%
- De consument is veel minder gevoelig voor berengeur dan altijd werd aangenomen.
- Het argument van tienduizenden potentiële klachten die de verkoop van ongecastreerd varkensvlees met zich mee zullen brengen, waarop de supermarkten zich beroepen, is wetenschappelijk niet te bewijzen.
- Er zijn prima alternatieven voor castratie, waaronder de inmiddels succesvolle methode van geurdetectie aan de slachtlijn. Deze maakt het mogelijk de enkele ‘stinkers’ uit de productielijn te halen.
- Zie voor alle argumenten van Varkens in Nood de volledige dagvaarding.
Varkens in Nood heeft ook een speciale campagnewebsite opgezet, zie www.stopcastratie.nl
Bronnen:
1. Berekeningen kans op berengeur – Varkens in Nood
2. Samenvatting wetenschappelijke rapporten
3. Rapport Beren op de Weg - WUR maart 2008
4. Rapport Sensorische beoordeling spekmonsters, oktober 2007
5. Zwitsers onderzoek over berengeur, augustus 2006
6. Video over verdoofd castreren - Trouw TV
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
even ter verduidelijking: ik (Hans Baaij) heb namens Varkens in Nood in april/mei van dit jaar contact gezocht met vier supermarkten, AH, Aldi, C1000 en Lidl. Dit naar aanleiding van de publicatie van een tweetal wetenschappelijke rapporten. Ik heb de supers gevraagd maar eens aan te tonen dat castreren noodzakelijk was. C1000 kwam met een berekening waaruit zou blijken dat er tienduizenden klachten per week zouden zijn. In die berekening zaten een paar vrij domme fouten: vlees dat geëxporteerd werd zat er bij, er was geen rekening gehouden met koud vlees (dat geen berengeur heeft) en er was niet teruggerekend naar klachten per consument of filiaal. Ik heb C1000 hier een reactie op gestuurd, maar vervolgens werd er gezwegen. Toen de dreiging volgde van de dagvaarding kwam C1000 met een aantal juridische argumenten, waaruit m.i. bleek dat ze noch verstand hebben van het fenomeen onrechtmatige daad, noch van mededingingsrecht. Op hun tweede verweer heb ik een reactie gestuurd, maar alweer werd er niet gereageerd op mijn argumenten. Kortom, C1000 heeft een dagvaarding aan de broek. Over AH kan ik kort zijn; men heeft niet serieus willen reageren op mijn argumenten en berekeningen. En al helemaal niet schriftelijk. Na maanden van tijdrekken van de zijde van AH is ook dit verhaal uitgelopen op een dagvaarding. Heel anders zijn de contacten gelopen met Aldi en Lidl. Na het eerste contact werd direct gezegd dat men zijn 'stinkende' best zou doen om een einde te maken aan het castreren. In de afgelopen maanden heb ik ze regelmatig achter de broek gezeten en zie daar: ze stoppen! Kennelijk tot ongenoegen van de sector, want er komen meteen verdachtmakingen. Van Lidl weet ik echter exact waar het vlees vandaan komt. Aldi neemt onder andere het vlees af van Tönnies. Beide productielijnen maken gebruik van een detectiesysteem dat de circa 1% stinkers herkent en apart zet. De directeur van Aldi Nederland heeft daarbij bij herhaling verklaard dat het varkensvlees in het eerste kwartaal 2009 afkomstig zal zijn van vrouwelijke èn mannelijke dieren. Bij beide supermarkten heeft dit "experiment" de instemming gekregen van het hoofdkantoor. Dat het pas 2009 wordt, is logisch, want onze gesprekken waren in april/mei; tel daar drie maanden voor de organisatie bij op en zes maanden voordat de varkens slachtrijp zijn en dan is het 1e kwartaal 2009 de snelst haalbare optie. Tot die tijd schijnt Aldi in Nederland alleen vlees van zeugen te verkopen. De logica daarvan ontgaat mij een beetje. De belangrijkste speler bij de slachterijen, Vion, heeft vanaf het begin verklaard dat het voor hen onmogelijk is om voor Nederland een aparte productielijn op te zetten met ongecastreerd vlees. Ze verwijzen daarbij naar vooral de Duitse consument. Voor een klachtenregen van Duitse consument over berengeur is echter even weinig bewijs als bij de Nederlandse consument. Het niet onderbouwde vermoeden van Vion dat de Duitse consumenten massaal zullen vallen over berengeur,lijkt mij een wat zwakke basis om alle voor de Nederlandse markt bestemde biggen te castreren. Opmerkelijk is dat Vion wel 5500 ongecastreerde beren per week slacht voort Tesco in Engeland. Maar voor Nederland wil men er niet aan. Mijn conclusie is dat AH en C1000 in deze gewoon heel zwak opereren en dat dierenwelzijn bij hun decision makers GEEN ENKELE ROL speelt. Kortom, dankzij Aldi en Lidl en in een eerder stadium COOP, is de zaak aan het schuiven gegaan. Ik verwacht dat dit jaar alle Nederlandse supers om zijn, desnoods via de rechter, en binnen twee jaar heel Europa. Dat gaat binnen twee jaar de castratie van 100 miljoen varkens schelen. Groet, Hans Baaij
Ohjee, Varkens in Nood is op zoek naar sponsors om de rechtzaak te financieren. Heeft iemand afgelopen zaterdag de advertentie gezien waar melding van gemaakt wordt in dit bericht??
Varkens in Nood vraagt om geld voor rechtszaak
Financieel, Visie / Opinie
Maandag, 20 oktober 2008 - Varkens in Nood vraagt financiële steun voor het voeren van een rechtszaak tegen Albert Heijn. Dat blijkt zaterdag uit krantenadvertenties van deze stichting.
Inzet van de rechtszaak is dat de supermarkten afzien van het verkopen van vlees van gecastreerde varkens. Biggen worden gecastreerd omdat het vlees anders kan stinken in de pan. Volgens Varkens in Nood is daarvoor geen wetenschappelijk bewijs.
De varkenshouders leren nu hoe ze de dieren moeten verdoven tot er uiterlijk in 2015 alternatieven moeten zijn gevonden voor de ingreep. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) vindt dat hierbij een grote taak is weggelegd voor de varkenshouders. "De tussenoplossing van verdoofd castreren moet er niet toe leiden dat de leveranciers van varkensvlees achterover gaan leunen", aldus het CBL.
Ja, Guillaume, Duitsland wil nou eenmaal alleen gesneden beren en is - met nog wat landen - de handelspolitieke reden dat er nog steeds gecastreerd moet worden.
Ik kreeg vanmorgen mail van een varkensboer: naar zijn bescheiden mening komen Aldi en Lidl varkens uitsluitend uit Duitsland. Als het vlees vanaf 2009 vlgs een gegarandeerde methode ongesneden wordt, betekent dat dat er alleen nog Duits vrouwelijk vlees in de Ndl. Aldi's en Lidl's komt.
Of deze man gelijk heeft is makkelijk te conroleren: heel foodlog naar de Aldi's en Lidl's en kijken naar de onderkant van het verse varkensvlees. Daar staat een registratiecode: kijk op de onderkant van de bakjes/of op het etiket en daar staat het EU-registratienummer van het slachthuis met daarbij de landcode (b.v. NL, Du,etc).
Doe eens gek, en doe je boodschappen bij Aldi en Lidl vandaag!
Er is nog een reden waarom groente uit de Duitse supermarkt beter scoren: BASF - de leverancier van de kunstmest en bestrijdingsmiddelen - stuurt en volgt het productieproces in samenwerking met bijv. een keten als RéWé, zodat de boeren de gewenste middelen op de gewenste tijd in de gewenste hoeveelheid gebruiken en niet meer of anders. Deze vorm van ketenbeheersing zal toenemen en de consument groente en fruit met minder bestrijdingsmiddelen leveren. Het grappige is dus dat BASF baat heeft bij minder gebruik van zijn spullen.
'Moeten we dat niet eerst niet uitzoeken ???' vraagt Guillaume zich af. Ja! Niet niet, dus wel. En beter voordat je je bericht op Foodlog kwakt.
Ver hoef je niet te zoeken. Hoe vaak is het hier al niet geschreven. Waarom worden Nederlandse beertjes gecastreerd die bestemd zijn voor de Duitse markt? Zoek t uit Guillaume, vier minuten werk hooguit.